"Man kann alles erzählen, nur nicht sein wirkliches Leben. (Max Frisch)
Das von Horst Rupp und Rainer Lachmann Ende der 1980er Jahre initiierte, ökumenisch angelegte Projekt "Religionspädagogik als Autobiographie" umfasst mittlerweile sieben Bände mit mehr als 120 Autobiographien von Religionspädagog*innen, Allgemein- und Schulpädagog*innen. Der Aufsatz stellt...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
Published: |
[2021]
|
In: |
Theo-Web
Year: 2021, Volume: 20, Issue: 1, Pages: 223-239 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Germany
/ Religious educator
/ Autobiography
/ History
/ Teacher training
|
IxTheo Classification: | FB Theological education KAJ Church history 1914-; recent history KBB German language area RF Christian education; catechetics |
Further subjects: | B
Biographisches Lernen
B Contemporary History B history of scholarship B Narrative B Subjectivity B Biographical learning B Autobiographie(-Forschung) B Contemporary history B Autobiography / Autobiographical research B History of science B Story |
Online Access: |
Volltext (doi) Volltext (kostenfrei) |
Summary: | Das von Horst Rupp und Rainer Lachmann Ende der 1980er Jahre initiierte, ökumenisch angelegte Projekt "Religionspädagogik als Autobiographie" umfasst mittlerweile sieben Bände mit mehr als 120 Autobiographien von Religionspädagog*innen, Allgemein- und Schulpädagog*innen. Der Aufsatz stellt das Projekt vor und erläutert damit verbundene Fragestellungen zu Autobiographie und Zeitgeschichte, radikaler Subjektivität und Wissenschaftsgeschichte, Lehre und Erzählung sowie zu den Spezifika der Autobiographien von Theolog*innen und Pädagog*innen. Nicht zuletzt sind mit diesen Überlegungen didaktische Interessen verbunden, die Autobiographien fruchtbar zu machen für biographisches Lernen in Studium und Ausbildung von Theolog*innen und Religions- und Gemeindepädagog*innen. The ecumenically conceived project, "Religionspädagogik als Autobiographie (Religious Education as Autobiography)", begun by Horst Rupp and Rainer Lachmann at the end of the 1980s now comprises seven volumes with more than 120 autobiographies of religion teachers as well as general and elementary school educators. This essay describes the project and elucidates the academic questions related to autobiography and contemporary history, radical subjectivity and the history of scholarship, teaching and narrative, as well as the specifics of the autobiographies of theologians and educators. These considerations are also connected to the particular didactic interest of making the autobiographies fruitful for biographical learning in the course of studies and training for theologians and Christian educators. |
---|---|
ISSN: | 1863-0502 |
Contains: | Enthalten in: Theo-Web
|
Persistent identifiers: | DOI: 10.23770/tw0188 |