Religion an der Schule: zum Verhältnis von Unterricht und Seelsorge

Ausgehend von den positiven Erfahrungen der schulseelsorglichen Praxis wird der Religionsunterricht neu zum Thema: Sollte die seelsorgerliche Haltung nicht auch den Unterricht bestimmen? Zur Beantwortung dieser Frage erinnert der Aufsatz im Rahmen eines weiten Verständnisses von Schulseelsorge als F...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Horstmann, Kai 1967- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: [publisher not identified] [2020]
In: Theo-Web
Year: 2020, Volume: 19, Issue: 2, Pages: 152-166
Standardized Subjects / Keyword chains:B School ministry / Religious instruction / Interaction / School development
IxTheo Classification:RF Christian education; catechetics
RG Pastoral care
Further subjects:B school development
B Schulseelsorge
B Church work
B Pastoral Care
B Religious Education
B Interaction
B theme-centered interaction
B Religious instruction
B School development
Online Access: Volltext (doi)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:Ausgehend von den positiven Erfahrungen der schulseelsorglichen Praxis wird der Religionsunterricht neu zum Thema: Sollte die seelsorgerliche Haltung nicht auch den Unterricht bestimmen? Zur Beantwortung dieser Frage erinnert der Aufsatz im Rahmen eines weiten Verständnisses von Schulseelsorge als Form von Kirche an der Schule an die religionspädagogischen Konzeptionen Dieter Stoodts, Gerhard Büttners und Norbert Ammermanns. Er stellt damit ein Verständnis von Schulseelsorge heraus, das nicht in den Unterricht einfließt, sondern im Religionsunterricht als dem ersten, systemimmanenten Ort religiöser Kommunikation an der Schule gründet.
Based on the positive experiences of school pastoral care, religious education is now a new topic: Should not the pastoral attitude also determine the teaching? In the context of a broad understanding of school pastoral care as a specific form of church, the article recalls the religious education concepts of Dieter Stoodt, Gerhard Büttner and Norbert Ammermann. In doing so, it emphasises an understanding of school pastoral care which is based on religious education as the first place of religious communication inherent in the school's system. Pastoral care does not have to be integrated into the lessons. It develops out of the lessons.
ISSN:1863-0502
Contains:Enthalten in: Theo-Web
Persistent identifiers:DOI: 10.23770/tw0160