Historische Forschung in der Religionsdidaktik

There is no doubt that there is historical research in religious education studies and also in religious didactics. All relevant studies have a design that can be identified as "historical" on the basis of the underlying question, the epistemological interest, the subject, the methods and...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:Theo-Web
Subtitles:"Thema: 'Formate religionsdidaktischer Forschung' und 'Religiöse Diversität in Curricula der islamisch-theologischen Studien'"
Main Author: Schröder, Bernd 1965- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: [2020]
In: Theo-Web
Year: 2020, Volume: 19, Issue: 1, Pages: 31-52
Standardized Subjects / Keyword chains:B Religious instruction / Historical studies / Design / Format
IxTheo Classification:AH Religious education
RF Christian education; catechetics
TA History
Further subjects:B Theory of science
B research format
B historical religious education studies
B Forschungsformat
B philosophy of science
B Religionsdidaktik
B Methoden
B Forschungsdesign
B historische Religionspädagogik
B didactics of religion
B Research Design
B Methods
Online Access: Volltext (doi)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:There is no doubt that there is historical research in religious education studies and also in religious didactics. All relevant studies have a design that can be identified as "historical" on the basis of the underlying question, the epistemological interest, the subject, the methods and theories of reference. The article offers, in addition to scientific theoretical considerations, a material overview of historical research in the field of religious didactics. But it concludes that it would be misleading at present to speak of an established format of historical-religious-didactic research.
Fraglos gibt es historische Forschung in der Religionspädagogik und - innerhalb derer - auch in der Religionsdidaktik. Alle einschlägigen Studien haben ein Design, das sich anhand der zugrundliegenden Fragestellung, des erkenntnisleitenden Interesses, des Gegenstandes, der Methoden und Bezugstheorien als "historisch" ausweisen lässt. Der Artikel bietet neben wissenschaftstheoretischen Überlegungen auch eine materiale Übersicht historisch-religionsdidaktischer Forschung. Doch er kommt zu dem Schluss, dass es derzeit irreführend wäre, von einem etablierten Format historisch-religionsdidaktischer Forschung zu sprechen.
ISSN:1863-0502
Contains:Enthalten in: Theo-Web
Persistent identifiers:DOI: 10.23770/tw0120