Die „Mutter alles Lebendigen“ auf den ältesten Bildzeugnissen der Levante und im Genesis-Prolog

In this article, chalcolithic bone art works of the Southern Levant, the so-called“composite female figurines”, are related to the Genesis prologue.The earth as a living, childbearing organism, the woman created from a bone and Eve’s honorary title “mother of all living” prove to be motives of a “hi...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Staubli, Thomas 1962- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Herder 2020
In: Biblische Notizen
Year: 2020, Volume: 187, Pages: 3-14
Standardized Subjects / Keyword chains:B Old Testament / Historical background / Eve / Mother (Motif) / History / History of ideas / Figurine
IxTheo Classification:BC Ancient Orient; religion
TB Antiquity
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:In this article, chalcolithic bone art works of the Southern Levant, the so-called“composite female figurines”, are related to the Genesis prologue.The earth as a living, childbearing organism, the woman created from a bone and Eve’s honorary title “mother of all living” prove to be motives of a “histoire de longue durée”.
In diesem Artikel werden chalkolithischeKnochenkunstwerke der Südlevante, die soge-nannten „composite female figurines“, mit dem Genesisprolog in Beziehunggesetzt. Die Erde als lebendiger, gebärender Organismus, die aus einem Knochen geschaffene Frau und Evas Ehrentitel “Mutter alles Lebendigen” erweisen sich als Motive einer „histoire de longue durée“.
ISSN:2628-5762
Contains:Enthalten in: Biblische Notizen