Entscheidungen unter akutem Ressourcenmangel: europäische Triage-Empfehlungen in der COVID-19-Pandemie = Decisions under acute scarcity of resources : European triage-recommendations in the COVID-19 pandemic

Im März 2020 überlastete die rapide Zunahme an schweren COVID-19-Fällen die Gesundheitssysteme in mehreren europäischen Ländern. Beatmungspflichtige Patienten konnten nicht ausreichend versorgt werden. In diesem Aufsatz vergleichen wir die Triage-Empfehlungen aus fünf europäischen Ländern mit zwei S...

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Bibliographic Details
Subtitles:Decisions under acute scarcity of resources
Main Author: Ehni, Hans-Jörg 1969- (Author)
Contributors: Wiesing, Urban 1958- ; Ranisch, Robert 1985-
Format: Print Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
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Interlibrary Loan:Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany)
Published: 2020
In: Zeitschrift für medizinische Ethik
Year: 2020, Volume: 66, Issue: 4, Pages: 475-488
Standardized Subjects / Keyword chains:B Europe / COVID-19 (Disease) / Pandemic / Therapy / Critical care medicine / Triage
IxTheo Classification:CH Christianity and Society
KBA Western Europe
NCH Medical ethics
Further subjects:B moralische Dilemmata
B Resource allocation
B Triage
B Moral Dilemmas
B allocation of resources
Description
Summary:Im März 2020 überlastete die rapide Zunahme an schweren COVID-19-Fällen die Gesundheitssysteme in mehreren europäischen Ländern. Beatmungspflichtige Patienten konnten nicht ausreichend versorgt werden. In diesem Aufsatz vergleichen wir die Triage-Empfehlungen aus fünf europäischen Ländern mit zwei Schwerpunkten: erstens der Auswahl vor der Behandlung, zweitens dem Behandlungsabbruch. Wir kommen zu dem Ergebnis, dass das vorgegebene Ziel, mit den vorhandenen Ressourcen die meisten Menschenleben zu retten, nicht konsequent umgesetzt wird.
The rapid increase of severe COVID-19-cases exceeded the capacity of health care systems in several European countries in March 2020. Patients in need of artificial ventilation had to be left untreated. We compare the triage-recommendations from five different European countries in this article focussing on two aspects: firstly, the criteria for the priority of patients before initiating treatment; secondly, the withdrawal of intensive care. We conclude that the main intended goal to save the most lives with the resources at hand is not consistently put into practise.
ISSN:0944-7652
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für medizinische Ethik