The Announcement: annunciations and beyond

Die Verkündigung Jesu ist ein häufig ins Bild gesetztes biblisches Sujet und vorbildhaft für die Darstellung vieler anderer Verkündigungs- und Ankündigungsszenen. Der vorliegende Band untersucht mittelalterliche und frühneuzeitliche Umsetzungen dieses Bildthemas sowie die unterschiedlichsten kulture...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Corporate Authors: The Announcement. Annunciations and Beyond, Veranstaltung 2013, Florenz (Author) ; Kunsthistorisches Institut in Florenz (Organizer)
Contributors: Gründler, Hana (Editor) ; Nova, Alessandro 1954- (Editor) ; Sapir, Itay 1973- (Editor)
Format: Electronic Book
Language:English
Subito Delivery Service: Order now.
Check availability: HBZ Gateway
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Berlin Boston De Gruyter [2020]
In:Year: 2020
Standardized Subjects / Keyword chains:B Preaching
B Luke / Christian art / Reception / Art / Culture / History
Further subjects:B Conference program Kunsthistorisches Institut in Florenz - Max-Planck-Institut 02.05.2013-04.05.2013 (Florence)
B ART / Religious / Subjects & Themes
B Christian art and symbolism
B Early modern age
B Art, Medieval
Online Access: Cover (Verlag)
Volltext (Resolving-System)
Volltext (lizenzpflichtig)
Parallel Edition:Non-electronic
Description
Summary:Die Verkündigung Jesu ist ein häufig ins Bild gesetztes biblisches Sujet und vorbildhaft für die Darstellung vieler anderer Verkündigungs- und Ankündigungsszenen. Der vorliegende Band untersucht mittelalterliche und frühneuzeitliche Umsetzungen dieses Bildthemas sowie die unterschiedlichsten kulturellen Reflexionen der Verkündigung an Maria im sakralen und profanen Kontext bis ins 21. Jahrhundert: etwa in Wandgemälden zur Glorifizierung der Republik Venedig, in Filmen von Jean-Luc Godard und Lars von Trier oder in der Videokunst Eija-Liisa Ahtilas
Frontmatter -- CONTENT -- Acknowledgements -- Foreword -- The Announcement: Annunciations and Beyond. An Introduction -- Incarnation Revealed: The Ustyug Icon and Annunciation Imagery in Middle Byzantine Art -- Wort und Bild in der Widmungsminiatur des Kostbaren Evangeliars Bischof Bernwards von Hildesheim -- La parole observée : figures de témoins dans des Annonciations médiévales -- Die Botschaft als Akteur bei Konrad Witz -- Verkündigungen auf Triptychonaußenseiten: Medienreflexion und performative Inszenierung eines Mysteriums -- Contemplating Angels: Artworks for Domestic Devotion from Renaissance Lombardy -- Gifts from Heaven: Secular Ambitions of the Annunciation in 16th-century Venice -- Chambres et cellules de sainte Thérèse : hypothèses autour de l’Annonciation comme mémoire sanctifiant une jeune carmélite -- Toucher la Vierge : la subversion du sacré chez Jean-Luc Godard -- The Moving Image as an Act of Witnessing -- ANNONCES, un film de Nurith Aviv -- Bibliography -- Index nominum -- Picture Credits -- Plates
The Annunciation: a specific event recounted in the Bible and often represented in artworks, but also the prototype of many other announcements throughout the history of Western culture. This volume proposes new readings of pictorial Annunciations from the Middle Ages and the Early Modern period – treating aspects such as witnesses, inscriptions and architecture – as well as analyses of some visual echoes, reenactments of the announcement to Mary in sacred and profane contexts up to the twenty-first century. Among the latter are included Venetian decoration glorifying the state, a Jean-Luc Godard film, a video art piece by Eija-Liisa Ahtila, Lars von Trier’s Melancholia and a saint’s bedroom turned into a pilgrimage site
ISBN:3110359227
Access:Restricted Access
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/9783110359220