Unterscheiden, was zusammengehört: Zum Verhältnis von Wahrheitsfrage und Wirklichkeitsdeutung im Kontext religiöser Bildung

In late modern times, the human task of finding ultimate truth represents special challenges. On the one hand late modern subjects are forced to find the truth autonomously, and on the other they desire to find it outside the self. These aspects, the so-called „truth paradox“ („Wahrheitsparadox“), a...

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Publié dans:Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Auteur principal: Meyer-Blanck, Michael 1954- (Auteur)
Type de support: Électronique Article
Langue:Allemand
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Publié: ˜deœ Gruyter [2016]
Dans: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Sujets / Chaînes de mots-clés standardisés:B Éducation religieuse / Théorie de la vérité / Vérité / Foi / Enseignement de la religion protestante
Classifications IxTheo:CB Spiritualité chrétienne
KDD Église protestante
NAA Théologie systématique
RF Pédagogie religieuse
VA Philosophie
Sujets non-standardisés:B Wahrheitstheorien
B Éducation religieuse
B Ultimate Truth
B Religious Education
B Vérité
B truth paradox
B Wahrheitsfrage
B question of truth
B Theories of truth
B Wahrheitsparadox
Accès en ligne: Accès probablement gratuit
Volltext (Verlag)
Volltext (doi)
Édition parallèle:Non-électronique
Description
Résumé:In late modern times, the human task of finding ultimate truth represents special challenges. On the one hand late modern subjects are forced to find the truth autonomously, and on the other they desire to find it outside the self. These aspects, the so-called „truth paradox“ („Wahrheitsparadox“), are discussed in the first part of the article. In the second part, four different philosophical traditions of truth are explored: 1. The theory of „adaequatio intellectus et rei“ (Th. v. Aquin), 2. the transcendental theory of critical idealism (I. Kant), 3. the theory of consensus (Ch.S. Peirce, J. Dewey, J. Habermas), and 4. the theory of a perspective and plural truth. In the third part, the author argues for the role of religious education, stating that it can serve as a hermeneutics of understanding ultimate and religious truth.
ISSN:2366-7796
Contient:Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zpt-2016-0003