Unterscheiden, was zusammengehört: Zum Verhältnis von Wahrheitsfrage und Wirklichkeitsdeutung im Kontext religiöser Bildung

In late modern times, the human task of finding ultimate truth represents special challenges. On the one hand late modern subjects are forced to find the truth autonomously, and on the other they desire to find it outside the self. These aspects, the so-called „truth paradox“ („Wahrheitsparadox“), a...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:  
Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
1. VerfasserIn: Meyer-Blanck, Michael 1954- (VerfasserIn)
Medienart: Elektronisch Aufsatz
Sprache:Deutsch
Verfügbarkeit prüfen: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Lade...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Veröffentlicht: ˜deœ Gruyter [2016]
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
normierte Schlagwort(-folgen):B Religiöse Bildung / Wahrheitstheorie / Wahrheit / Glaube / Evangelischer Religionsunterricht
IxTheo Notationen:CB Christliche Existenz; Spiritualität
KDD Evangelische Kirche
NAA Systematische Theologie
RF Christliche Religionspädagogik; Katechetik
VA Philosophie
weitere Schlagwörter:B Wahrheitstheorien
B Ultimate Truth
B Religious Education
B truth paradox
B Wahrheitsfrage
B question of truth
B Religiöse Bildung
B Theories of truth
B Wahrheit
B Wahrheitsparadox
Online Zugang: Vermutlich kostenfreier Zugang
Volltext (Verlag)
Volltext (doi)
Parallele Ausgabe:Nicht-Elektronisch
Beschreibung
Zusammenfassung:In late modern times, the human task of finding ultimate truth represents special challenges. On the one hand late modern subjects are forced to find the truth autonomously, and on the other they desire to find it outside the self. These aspects, the so-called „truth paradox“ („Wahrheitsparadox“), are discussed in the first part of the article. In the second part, four different philosophical traditions of truth are explored: 1. The theory of „adaequatio intellectus et rei“ (Th. v. Aquin), 2. the transcendental theory of critical idealism (I. Kant), 3. the theory of consensus (Ch.S. Peirce, J. Dewey, J. Habermas), and 4. the theory of a perspective and plural truth. In the third part, the author argues for the role of religious education, stating that it can serve as a hermeneutics of understanding ultimate and religious truth.
ISSN:2366-7796
Enthält:Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zpt-2016-0003