Friedliche Revolution und Religionspädagogik – Bilanz und Plädoyer für einen erweiterten europäischen Referenzrahmen

The term “Peaceful Revolution” (“Friedliche Revolution”) means the process of social, political, and religious change that led to the end of Communist rule 30 years ago in Germany as well as other European countries such as Poland, Czechoslovakia, and Hungary. How did this turning point affect relig...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Authors: Käbisch, David 1975-2024 (Author) ; Simojoki, Henrik 1975- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: ˜deœ Gruyter [2019]
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Standardized Subjects / Keyword chains:B Europe / Border opening / Religious education
IxTheo Classification:KAJ Church history 1914-; recent history
KBA Western Europe
KBK Europe (East)
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B reformist movements
B europäischer Referenzrahmen
B Reunification
B Europe
B Kommunistische Herrschaft
B European reference framework
B Reform movement
B Communist rule
B Reunification of Germany
Online Access: Presumably Free Access
Volltext (Verlag)
Volltext (doi)
Description
Summary:The term “Peaceful Revolution” (“Friedliche Revolution”) means the process of social, political, and religious change that led to the end of Communist rule 30 years ago in Germany as well as other European countries such as Poland, Czechoslovakia, and Hungary. How did this turning point affect religious education of the time? And how does it affect religious education today? With regard to the papers and interviews in the present journal we argue that the Peaceful Revolution and its relevance for religious education should be examined in a European reference framework. To achieve this, we systematically extend comparative approaches by using the methods of transnational history, such as connected history and global history. Finally, the article lines out didactical consequences of this approach.
Der Begriff „Friedliche Revolution“ bezieht sich auf den sozialen, politischen und religiösen Wandel, der vor 30 Jahren zu einem Ende kommunistischer Herrschaft in Deutschland und weiteren europäischen Ländern wie Polen, die Tschechoslowakei und Ungarn führte. Welchen Einfluss hatten die Ereignisse auf die Geschichte religiöser Bildung? Und welchen Einfluss haben sie heute? Mit Bezug auf die Beiträge und Interviews in der vorliegenden Ausgabe der Zeitschrift für Pädagogik und Theologie plädieren wir dafür, die Friedliche Revolution und Religionspädagogik in einem erweiterten deutsch-deutschen und europäischen Referenzrahmen zu analysieren. Um dieses Erkenntnisziel zu erreichen, werden die komparativen Methoden der Religionspädagogik um Ansätze der transnationalen Geschichtsschreibung wie die der Verflechtungs- und Globalgeschichte erweitert. Abschließend werden die didaktischen Implikationen dieser Perspektivenerweiterung illustriert.
ISSN:2366-7796
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zpt-2019-0007