Transformationen religiöser Bildung in Ostdeutschland – ein Rückblick auf Religionspädagogik und Katechetik nach 1989

This contribution inquires into the processes of change within ecclesial instruction which were occassioned by the introduction of religous education in schools in the East German federal states. This review takes it bearings from the decisions made in the federal and ecclesial educational policy of...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Hoenen, Raimund 1939-2022 (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter [2019]
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2019, Volume: 71, Issue: 1, Pages: 3-15
Standardized Subjects / Keyword chains:B Germany (Östliche Länder) / Religious instruction / Education policy / Congregational pedagogy / History 1989-2019
IxTheo Classification:KAJ Church history 1914-; recent history
KBB German language area
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B parish education
B School Education
B bildungspolitische Entscheidungen
B Religious Education
B Wertefächer
B education policy
B Religious education
B value subjects
B kirchliche „Parallelwelt“
B Congregational pedagogy
B School pedagogics
B church as “parallel world”
Online Access: Volltext (Verlag)
Volltext (doi)
Description
Summary:This contribution inquires into the processes of change within ecclesial instruction which were occassioned by the introduction of religous education in schools in the East German federal states. This review takes it bearings from the decisions made in the federal and ecclesial educational policy of that time and inquires into the transformations in school and parish education which they entailed. The various developments in the federal states provide insight into how religious education changes when finding its way in a predominantly unchurched society.
Der Beitrag fragt danach, welche Veränderungsprozesse die Einführung des schulischen Religionsunterrichts in den ostdeutschen Bundesländern für die kirchliche Unterweisung eingeleitet hat. Der Rückblick orientiert sich an den damaligen bildungspolitischen und kirchlichen Entscheidungen und fragt nach deren Transformationen in der Schulpädagogik und in der sich profilierenden Gemeindepädagogik. Die unterschiedlichen Entwicklungen in den Bundesländern gewähren einen Einblick, wie sich religiöse Bildung in einer weithin entkirchlichten Gesellschaft wandelt.
ISSN:2366-7796
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zpt-2019-0002