Konflikt als Movens – Chancen für Schule, Religion und Demokratie

In times of antidemocratic resentment and rising societal diversity, harmony and unity become questionable as the normative foundation for modern approaches to education. This article makes plausible the assertion that educational thought needs to change one of its basic theoretical assump- tions: t...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Main Author: Engelmann, Sebastian 1990- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: ˜deœ Gruyter [2019]
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Standardized Subjects / Keyword chains:B Lietz, Hermann 1868-1919 / Specht, Minna 1879-1961 / School / Social conflict / Confrontational pedagogy / Conflict education / Democratic education / Learning by discovery
IxTheo Classification:NCD Political ethics
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B Democracy Education
B Konfliktpädagogik
B New Education
B Schulstaat
B Minna Specht
B Conflict Education
B School Republic
B Menschenrechtspädagogik
Online Access: Volltext (Verlag)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:In times of antidemocratic resentment and rising societal diversity, harmony and unity become questionable as the normative foundation for modern approaches to education. This article makes plausible the assertion that educational thought needs to change one of its basic theoretical assump- tions: the overall perception of conflicts. In a first step, the article introduces the concept of the “School Republic”, summarizing the ideas of Hermann Lietz and then its advancements by Minna Specht. In a second step, the article ties this specific pedagogical arrangement to recent political theory and one well-known concept of human rights education. Finally, the article discusses the scope of the approach which is sketched out here and identifies links to recent discussions in democraticcy education.
In Zeiten erstarkender demokratiefeindlicher Tendenzen und mit zunehmender gesellschaftlicher Differenz sind auf Einheit und Harmonie abzielende pädagogische Konzepte fraglich geworden. Der Beitrag plausibilisiert die These, dass es einer grundlegenden theoretischen Weichenstellungen bedarf, um einen pädagogisch produktiven Umgang mit Konflikten moderieren und befördern zu können: die Wendung auf den Konflikt selbst. Hierzu wird in einem ersten Schritt das konfliktsensible pädagogische Modell des „Schulstaats“ im Anschluss an Hermann Lietz und Minna Specht eingeführt und diskutiert. In einem zweiten Schritt wird dieses Konzept sowohl mit aktueller politischer Theorie als auch mit einem prominenten menschenrechtspädagogischen Entwurf verbunden. Schlussendlich werden die Reichweite der Überlegungen diskutiert und weitere Anschlussmöglichkeiten aufgezeigt.
ISSN:2366-7796
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zpt-2019-0018