Konfirmandenarbeit in den USA: die amerikanische Konfirmandenstudie in europäischer Sicht – Befunde und international-vergleichende Perspektiven
Der Beitrag nimmt den Abschluss des amerikanischen Forschungsprojekts zu Konfirmation und Konfirmandenarbeit zum Ausgangspunkt. Das amerikanische Projekt wurde 2018 mit einer Hauptveröffentlichung sowie einer Konferenz in Princeton abgeschlossen. Diese Studie wird beschrieben, im Blick auf ihr Desig...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
[2019]
|
In: |
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2019, Volume: 71, Issue: 3, Pages: 312-324 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
USA
/ Confirmation ministry
/ International comparison
|
IxTheo Classification: | KBQ North America RF Christian education; catechetics |
Further subjects: | B
Christian Education
B religion in adolescence B Christian upbringing B Religious Education B confirmation work B Confirmation ministry B Religion im Jugendalter B Confirmation B International Comparison B International comparison B Religious pedagogy |
Online Access: |
Volltext (Verlag) Volltext (kostenfrei) Volltext (kostenfrei) Volltext (lizenzpflichtig) |
Rights Information: | InC 1.0 |
Summary: | Der Beitrag nimmt den Abschluss des amerikanischen Forschungsprojekts zu Konfirmation und Konfirmandenarbeit zum Ausgangspunkt. Das amerikanische Projekt wurde 2018 mit einer Hauptveröffentlichung sowie einer Konferenz in Princeton abgeschlossen. Diese Studie wird beschrieben, im Blick auf ihr Design sowie die Hauptergebnisse. Darüber hinaus werden Beobachtungen im Blick auf mögliche Vergleiche mit den Ergebnissen der europäischen Parallelstudie vorgestellt. Am Ende werden weiterreichende Hintergrundfaktoren diskutiert, die die Unterschiede zwischen den Studien in den USA und in Europa im Blick auf unterschiedliche Wissenschaftskulturen in Theologie und Christlicher Pädagogik oder Religionspädagogik, aus denen die Studien in den verschiedenen Ländern hervorgegangen sind, erklären könnten. This article makes the empirical study on confirmation and confirmation work in the United States its starting point. The American research project came to its completion with a major publication as well as with a conference at Princeton in 2018. The article describes this study, its design, and its major results. Furthermore, a number of observations are presented concerning possible comparisons with the results from the parallel studies conducted in Europe. In conclusion, the author discusses a number of background factors which might explain the differences between the American and the European studies in terms of the different academic cultures in theology and Christian or religious education; namely, the fields from which both studies emerged in the different countries. |
---|---|
ISSN: | 2366-7796 |
Contains: | Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
|
Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/zpt-2019-0036 DOI: 10.15496/publikation-96653 HDL: 10900/155320 |