„Doing Gender“ lernen. Geschlechtergerechte Bildung im Religionsunterricht
„Doing gender“ nimmt die soziale Konstruktion von Geschlecht in den Blick. Geschlecht bzw. Geschlechtszugehörigkeit werden nicht als Eigenschaft oder Merkmal von Individuen verstanden, sondern sie sind sozial und kulturell konstruiert und in Interaktionen ständig inszeniert, produziert und reproduzi...
Main Author: | |
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Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
Published: |
[2020]
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In: |
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2020, Volume: 72, Issue: 1, Pages: 66-78 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Gender studies
/ Gender
/ Education
/ Religious instruction
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IxTheo Classification: | FD Contextual theology NBE Anthropology RF Christian education; catechetics |
Further subjects: | B
geschlechtergerechte Bildung
B Religious Studies B Reflexion von Geschlecht B gender oriented learning B Doing gender B Religious instruction B reflecting gender |
Online Access: |
Presumably Free Access Volltext (Verlag) Volltext (doi) |
Summary: | „Doing gender“ nimmt die soziale Konstruktion von Geschlecht in den Blick. Geschlecht bzw. Geschlechtszugehörigkeit werden nicht als Eigenschaft oder Merkmal von Individuen verstanden, sondern sie sind sozial und kulturell konstruiert und in Interaktionen ständig inszeniert, produziert und reproduziert. Doing gender im Schulbereich betrifft das Grundverständnis und die Haltung der Lehrpersonen zum Thema Geschlecht sowie die Institution Schule insgesamt. Dieses Grundverständnis ist auch im Religionsunterricht umzusetzen, um geschlechtergerechte Bildung im religiösen Bereich zu gewährleisten. Beispiele dazu runden den Beitrag. „Doing gender“ takes account of the social construction of gender. Here, gender is not considered an attribute or characteristic of an individual; it is rather a social and cultural construct which is constantly staged, produced, and reproduced. „Doing gender“ in an academic context concerns the teachers’ basic understanding of and attitude towards the topic of gender, as well as the education system as a whole. This basic understanding also has to be applied in religious education in order to guarantee learning free of gender bias in religious studies. Some examples complete the article. |
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ISSN: | 2366-7796 |
Contains: | Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/zpt-2020-0007 |