Religiöse Pluralitäten – Umbrüche in der Wahrnehmung religiöser Vielfalt in Deutschland

Our day-to-day world has become ever more pluralized. Does the awareness of religious plurality lead to a "loss of plausibility" of religion, as Peter L. Berger would argue? Or, instead, does it result in "fundamentalizing" one's own religion, as suggested by market theory p...

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Bibliographic Details
Authors: Klinkhammer, Gritt 1965- (Author) ; Neumaier, Anna 1982- (Author)
Format: Electronic Book
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
WorldCat: WorldCat
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Published: Bielefeld transcript [2020]
In: Religionswissenschaft (Band 18)
Year: 2020
Reviews:[Rezension von: Religiöse Pluralitäten – Umbrüche in der Wahrnehmung religiöser Vielfaltin Deutschland] (2022) (Jahnel, Claudia, 1967 -)
Series/Journal:Religionswissenschaft Band 18
Standardized Subjects / Keyword chains:B Germany / Religious pluralism / Interfaith dialogue / Social perception / Religious identity / Biography research
Further subjects:B Moslems
B Dialogue Religious aspects
B Dialogue - Aspect religieux
B inter-religious encounter
B Religious Pluralism
B interculturality
B religion
B Islam
B religious plurality
B identity
B multi-denominationalism
B migration
B praxeology
B sociology of religion
B RELIGION / Generals
B guest workers
B Dialogue - Religious aspects
B Germany
B Religious Pluralism (Germany)
Online Access: Cover (Verlag)
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Inhaltsverzeichnis (Verlag)
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Volltext (doi)
Volltext (kostenfrei)
Rights Information:CC BY-NC-ND 4.0
Parallel Edition:Non-electronic
Description
Summary:Our day-to-day world has become ever more pluralized. Does the awareness of religious plurality lead to a "loss of plausibility" of religion, as Peter L. Berger would argue? Or, instead, does it result in "fundamentalizing" one's own religion, as suggested by market theory principles on the formation of robust markets?
"Unsere Alltagswelt gilt heute als zunehmend religiös pluralisiert. Führt aber die Wahrnehmung religiöser Pluralität zu einem "Plausibilitätsverlust" von Religion, wie dies Peter L. Berger konstatierte? Oder führt sie eher in eine Fundamentalisierung der eigenen Religion, wie Markttheorien dies zur Ausbildung von starken Marken nahelegen? Aus biografie- und diskursanalytischer Perspektive ergibt sich ein ganz anderes Bild: Sowohl generative Aspekte der Religionsgeschichte der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts als auch ein multi-relationales Netz aus biografischen Bedeutungen von Religion, das dem herkömmlichen Verständnis einer, wenn auch prozesshaft gedachten, religiösen Identität zuwiderläuft, treten hierbei zutage"-- Back cover
Item Description:Literaturverzeichnis: Seite 275-291
ISBN:3839451906
Access:Open Access
Persistent identifiers:DOI: 10.14361/9783839451908