Place and Space in the Song of Songs

The article investigates the role of space in the Song of Songs. Taking recent theoretical insights into spatiality (M. Foucault, E. Soja, H. Lefebvre) as a starting point for an exegesis of selected passages from Song of Songs (Cant 4,12-5,1; 6,2 f.) it is argued that by using the imagery of the ga...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Hagedorn, Anselm C. 1971- (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter [2015]
In: Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Year: 2015, Volume: 127, Issue: 2, Pages: 207-223
Standardized Subjects / Keyword chains:B Language / Function / Space / Song of Songs
IxTheo Classification:FA Theology
HB Old Testament
Online Access: Presumably Free Access
Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:The article investigates the role of space in the Song of Songs. Taking recent theoretical insights into spatiality (M. Foucault, E. Soja, H. Lefebvre) as a starting point for an exegesis of selected passages from Song of Songs (Cant 4,12-5,1; 6,2 f.) it is argued that by using the imagery of the garden and the vineyard, Song of Songs creates spaces that are in between the enclosed world of city and house and the wide-open countryside. Since the protagonists of the Song of Songs move and operate in all of these three spaces, binary opposites are only of a limited usefulness when explaining the structure of social and spatial relationships in the Song. The creation of alternative spaces beyond the public and private or town and countryside dichotomy enables the man and the woman of Song of Songs to contest and re-negotiate boundaries and cultural identity. In a further interpretative step the imagery of garden and vineyard is supplemented by comparative material from the Greek world.
Der Beitrag untersucht die Funktion des Raumes im Hohelied. Ausgangspunkt sind raumtheoretische Überlegungen (M. Foucault, E. Soja, H. Lefebvre), die zur Exegese ausgewählter Passagen des Hoheliedes (Cant 4,12-5,1; 6,2 f.) herangezogen werden. So ist es möglich zu zeigen, dass das Hohelied den Garten und den Weinberg benutzt, um Räume zu schaffen, die zwischen der abgeschlossenen Welt der Stadt und der offenen, der freien Natur liegen. Da die Protagonisten sich in allen drei Räumen bewegen, sind binäre Interpretationsmodelle der Struktur der sozialen und räumlichen Beziehungen nur bedingt hilfreich. Indem sog. Zwischenräume geschaffen werden, können der Mann und die Frau im Hohelied die Grenzen der eigenen kulturellen Identität verschieben. Im Rahmen eines kulturellen Vergleichs werden die Bilder und Konzeptionen mit vergleichbarem Material aus dem griechischsprachigen Raum ergänzt.
Cet article est une enquête sur la fonction de l’espace dans le Cantique des Cantiques. En partant des éléments théoriques sur la spatialité (M. Foucault, E. Soja, H. Lefebvre), l’exégèse de certains passages choisis (Ca 4,12-5,1; 6,2 f.) montrera qu’en utilisant l’imagerie du jardin et de la vigne, le Cantique des Cantiques crée des espaces, qui se situent entre le monde clos des villes ou des maisons et la campagne vaste et ouverte. Comme les protagonistes du Cantique des Cantiques se déplacent entre ces trois espaces, les oppositions binaires ne sont pas très utiles quand il faut expliquer la structure sociale et spatiale dans le Cantique. La création d’espaces alternatifs, au-delà de la dichotomie du publique et du privé ou de la ville et de la campagne, permet à la femme et à l’homme du Cantique des Cantiques de contester et de renégocier les frontières et l’identité culturelle. Dans un effort d’interprétation supplémentaire, l’imagerie du jardin et de la vigne est complétée avec du matériel comparatif tiré du monde grec.null
ISSN:1613-0103
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zaw-2015-0012