›Writing on the Heart‹ in Jeremiah 31:31–34 in Light of Recent Insights into the Oral-Written Interface and Scribal Education in Ancient Israel
The interpretation of the »new covenant« in Jer 31:31-34 hinges on how to understand Yhwh’s promise to write his Torah on the heart of the Israelites. According to a widely held view, the latter aims at abrogating the institutions of the book of the Torah and its handing down by means of teaching an...
Main Author: | |
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Format: | Electronic Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
[2020]
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In: |
Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Year: 2020, Volume: 132, Issue: 2, Pages: 236-249 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Bible. Jeremia 31,31-34
/ Divine covenant
/ Literalness
/ Tradition
/ Heart
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IxTheo Classification: | HB Old Testament HD Early Judaism |
Further subjects: | B
Schreiberausbildung
B Mündlichkeit und Schriftlichkeit B Schreiben auf das Herz B Bible. Jeremia 31,31-34 |
Online Access: |
Volltext (kostenfrei) Volltext (kostenfrei) Volltext (lizenzpflichtig) Volltext (lizenzpflichtig) |
Rights Information: | InC 1.0 |
Summary: | The interpretation of the »new covenant« in Jer 31:31-34 hinges on how to understand Yhwh’s promise to write his Torah on the heart of the Israelites. According to a widely held view, the latter aims at abrogating the institutions of the book of the Torah and its handing down by means of teaching and learning. From this point of view, Jer 31:31-34 seems to exhibit a decidedly anti-Deuteronomistic outlook. In the present article, this view is confronted with more recent insights into the oral-written interface and its role in scribal education, the basic assumption being that such education is the lifeworld presupposition behind the promise of writing on the heart. Die Deutung des »neuen Bundes« in Jer 31,31-34 entscheidet sich daran, wie Jhwhs Verhei.ung, seine Tora auf das Herz der Israeliten zu schreiben, verstanden wird. Nach verbreiteter Ansicht zielt sie darauf, die Institutionen des Torabuchs und seiner Vermittlung durch Lehren und Lernen abzuwerten. So betrachtet, scheint Jer 31,31-34 eine dezidiert anti-dtr Sto.richtung aufzuweisen. Im vorliegenden Beitrag wird diese Deutung einer kritischen Prufung im Licht neuerer Einsichten zum Zusammenspiel von Mundlichkeit und Schriftlichkeit in der Schreiberausbildung, die nach der hier leitenden Grundannahme den lebensweltliche Vorstellungsraum hinter der Verhei.ung vom Schreiben auf das Herz darstellt, unterzogen. L’interpretation de la « nouvelle alliance » en Jer 31,31-34 depend de la facon de com-prendre la promesse de Yhwh d’ecrire sa Torah sur le coeur des Israelites. Selon une opinion largement repandue, cette derniere vise a abroger les institutions du livre de la Torah et sa transmission par le biais de l’enseignement et de l’apprentissage. De ce point de vue, Jer 31,31-34 semble afficher une vision resolument anti-deuteronomiste. Dans le present article, cette interpretation est confronte aux decouvertes recentes sur l’interaction entre oralite et ecrit dans la formation des scribes. L’hypothese de base est que cette formation est le cadre conceptuel qui sous-tend la promesse d’ecrire sur le coeur. |
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ISSN: | 1613-0103 |
Contains: | Enthalten in: Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/zaw-2020-2003 DOI: 10.15496/publikation-88089 HDL: 10900/146748 |