The new Day of Atonement: a Matthean typology
Hans M. Moscicke untersucht in dieser Arbeit den Einfluss des Versöhnungstag auf die Passionsgeschichte des Matthäus. Er behauptet, dass Matthäus Jesus in seiner Barrabas-Episode (Mt 27:15–26), der Misshandlung durch die Römer (Mt 27:27–31) und der Erzählung über die Auferstehung der Toten (Mt 27:50...
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Format: | Electronic Book |
Language: | English |
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Published: |
Tübingen
Mohr Siebeck
2020
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In: |
Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament (517)
Year: 2020 |
Reviews: | [Rezension von: Moscicke, Hans, 1985-, The new Day of Atonement : a Matthean typology] (2021) (Cohen, Akiva, 1960 -)
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Series/Journal: | Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament
517 |
Further subjects: | B
Gospel Studies
B Puritanism B Early Christianity B Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament 2. Reihe B Neues Testament B Biblical Theology B Early Judaism B New Testament Studies B Thesis B Luhmann |
Online Access: |
Presumably Free Access Volltext (lizenzpflichtig) Volltext (lizenzpflichtig) Volltext (lizenzpflichtig) |
Parallel Edition: | Erscheint auch als: 9783161593932 |
Summary: | Hans M. Moscicke untersucht in dieser Arbeit den Einfluss des Versöhnungstag auf die Passionsgeschichte des Matthäus. Er behauptet, dass Matthäus Jesus in seiner Barrabas-Episode (Mt 27:15–26), der Misshandlung durch die Römer (Mt 27:27–31) und der Erzählung über die Auferstehung der Toten (Mt 27:50–54) als die beiden Ziegenböcke im Levitikus 16-Ritual darstellt. In this work, Hans M. Moscicke investigates the influence of the Day of Atonement on Matthew’s passion narrative. The author argues that the First Evangelist crafts a sustained Yom Kippur typology in the twenty-seventh chapter of his Gospel and then remodels the Barabbas episode (Matt 27:15–26) as a Yom Kippur lottery between two “goats”. Pilate acts as high priest, designating Jesus as the immolated goat and Barabbas, along with the crowd, as a sin-bearing scapegoat. Matthew also casts Jesus as a scapegoat in the Roman-abuse scene (Matt 27:27–31), in which he depicts Jesus as physically receiving the sins of the world upon himself. Finally, the author suggests that Matthew, in his death-resurrection narrative (Matt 27:50–54), conceives Jesus as offering his life-force to God as the sacrificial goat for YHWH and descending to the realm of the dead as the goat for Azazel. |
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ISBN: | 3161593944 |
Persistent identifiers: | DOI: 10.1628/978-3-16-159394-9 |