The self and despair: Kierkegaard, Heidegger, and Jüngel's anxious existence

This article explores the influence and reception of the Kierkegaardian self in modern theology, focusing on the philosopher Martin Heidegger and the theologian Eberhard Jüngel. In an attempt to transcend the atheistic philosophy of modernity, Eberhard Jüngel responded to the active, choosing self o...

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Bibliographische Detailangaben
1. VerfasserIn: Casewell, Deborah (VerfasserIn)
Medienart: Elektronisch Aufsatz
Sprache:Englisch
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Veröffentlicht: [2019]
In: International journal of philosophy and theology
Jahr: 2019, Band: 80, Heft: 4/5, Seiten: 408-423
normierte Schlagwort(-folgen):B Kierkegaard, Søren 1813-1855 / Heidegger, Martin 1889-1976 / Jüngel, Eberhard 1934-2021 / Selbst / Verzweiflung / Nichts / Gott
IxTheo Notationen:KAH Kirchengeschichte 1648-1913; Neuzeit
KAJ Kirchengeschichte 1914-; neueste Zeit
KDD Evangelische Kirche
NBC Gotteslehre
NBE Anthropologie
VA Philosophie
weitere Schlagwörter:B Nothingness
B Word
B Søren Kierkegaard
B Despair
B Eberhard Jüngel
B Anxiety
B Faith
B Martin Heidegger
Online-Zugang: Volltext (Resolving-System)
Beschreibung
Zusammenfassung:This article explores the influence and reception of the Kierkegaardian self in modern theology, focusing on the philosopher Martin Heidegger and the theologian Eberhard Jüngel. In an attempt to transcend the atheistic philosophy of modernity, Eberhard Jüngel responded to the active, choosing self of modernity, as propounded Heidegger, by proposing an account of existence that is instead passive before God. However, as Heidegger's philosophy itself is deeply in debt to Kierkegaard's account of existence, Jüngel's response to this active, choosing self both echoes and is radically distant from Kierkegaard's account of selfhood, wishing to have transformative faith in God but to move away from the individual relationship to God to a more communal, relational model. This article explores the debt that these thinkers have to Kierkegaard, and whether, in changing the active repetition of faith for the passivity of relational faith, Jüngel manages to overcome his own debt to Kierkegaard's account of the self before God.
ISSN:2169-2335
Enthält:Enthalten in: International journal of philosophy and theology
Persistent identifiers:DOI: 10.1080/21692327.2019.1581653