Kirchen- und Gemeindebildung aus kybernetischer Perspektive

Auf der Basis eines mehrdimensionalen praktisch-theologischen Begriffs von Kirche werden die komplexen Lernherausforderungen für Kirchenvorstände systematisch dargestellt. Gemeindeleitung erweist sich hierbei als eine Kirchen- und Gemeindebildung, die der professionellen Begleitung durch Gemeindepäd...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Mulia, Christian 1972- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Vandenhoeck & Ruprecht [2018]
In: Pastoraltheologie
Year: 2018, Volume: 107, Issue: 3, Pages: 115-129
Standardized Subjects / Keyword chains:B Protestant Church / Church congregation / Congregational leadership / Network / Religious education
IxTheo Classification:KDD Protestant Church
RB Church office; congregation
Online Access: Volltext (Resolving-System)
Volltext (doi)
Description
Summary:Auf der Basis eines mehrdimensionalen praktisch-theologischen Begriffs von Kirche werden die komplexen Lernherausforderungen für Kirchenvorstände systematisch dargestellt. Gemeindeleitung erweist sich hierbei als eine Kirchen- und Gemeindebildung, die der professionellen Begleitung durch Gemeindepädagoginnen/-pädagogen, Pfarrer/innen und Gemeindeberater/innen bedarf. Vor diesem Hintergrund wird eine Presbyterialtheologie im doppelten Wortsinn einer Theologie von Presbytern und für Presbyter konturiert.
The article outlines in a systematic manner the complex challenges involved in formation for church elders on the basis of a multi-dimensional practical-theological concept of church. Leading a congregation is a form of church and congregational formation requiring the professional support of congregational educators, pastors and congregation counselors. Against this background the article outlines the contours of a theology of elders and for elders.
ISSN:2197-0823
Contains:Enthalten in: Pastoraltheologie
Persistent identifiers:DOI: 10.13109/path.2018.107.3.115