Vernetzte Gemeinde als gemeindepädagogische Herausforderung

Nicht nur die jüngeren Gemeindeglieder sind längst im elektronischen Netz unterwegs. Der kulturelleWandel verändert auch grundsätzlich dieWeisen der Aneignung von Sinn und ebenso religiösem Sinn. Manche neueren kirchen- und gemeindetheoretische Ansätze aufgreifend,wird für die Gemeinde 2.0 das eigen...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:Pastoraltheologie
Main Author: Domsgen, Michael 1967- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Vandenhoeck & Ruprecht 2018
In: Pastoraltheologie
Year: 2018, Volume: 107, Issue: 3, Pages: 90-106
Standardized Subjects / Keyword chains:B Protestant Church / Church congregation / Network / Ecclesiology / Congregational pedagogy
IxTheo Classification:KDD Protestant Church
NBN Ecclesiology
RB Church office; congregation
Online Access: Volltext (Resolving-System)
Description
Summary:Nicht nur die jüngeren Gemeindeglieder sind längst im elektronischen Netz unterwegs. Der kulturelleWandel verändert auch grundsätzlich dieWeisen der Aneignung von Sinn und ebenso religiösem Sinn. Manche neueren kirchen- und gemeindetheoretische Ansätze aufgreifend,wird für die Gemeinde 2.0 das eigene pädagogische Handeln stärker als relevanzorientierte Assistenz für kontextuelle Herausforderungen profiliert, bei der in den Begegnungen gemeinsame Ziele gesucht werden können.
Not only younger members of congregations today have been active for some time now in electronic networks. This cultural shift is changing the reception ofmeaning generally but religious meaning no less in a fundamental way. The article presents the pedagogical approach of the Gemeinde 2.0 project as oriented toward providing assistance with contextual challenges by engaging some newer church and congregational approaches.
ISSN:2197-0823
Contains:Enthalten in: Pastoraltheologie
Persistent identifiers:DOI: 10.13109/path.2018.107.3.90