Kabbala und die Literatur der Romantik: Zwischen Magie und Trope

In German Romantic literature, Jewish mysticism was also a source of inspiration for Christian authors such as Novalis, F. Schlegel, Brentano, Arnim, and E.T.A. Hoffmann. Whereas for Romantic theologians and philosophers the Kabbala represented the primal religious doctrine of humanity and a bridge...

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Detalles Bibliográficos
Otros Autores: Goodman-Thau, Eveline 1934- (Otro) ; Mattenklott, Gert 1942-2009 (Otro) ; Schulte, Christoph 1958- (Otro)
Tipo de documento: Electrónico Libro
Lenguaje:Alemán
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Publicado: Berlin De Gruyter 2012
En:Año: 1999
Colección / Revista:Conditio Judaica 27
(Cadenas de) Palabra clave estándar:B Alemán / Literatura / Recepción / Cábala / Historia 1793-1830
B Romanticismo / Cábala / Recepción / Literatura / Alemán
Otras palabras clave:B Cabala in literature
B Cabala in literature Congresses
B Romanticism
B Generales / HISTORY
B Contribución
B Romanticism Congresses
Acceso en línea: Portada
Cover (Publisher)
Volltext (lizenzpflichtig)
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Parallel Edition:No electrónico
Descripción
Sumario:In German Romantic literature, Jewish mysticism was also a source of inspiration for Christian authors such as Novalis, F. Schlegel, Brentano, Arnim, and E.T.A. Hoffmann. Whereas for Romantic theologians and philosophers the Kabbala represented the primal religious doctrine of humanity and a bridge between Rabbinic tradition and Christianity, the literary fraternity saw in it both an esoteric Jewish doctrine of the arcane and the magical and a trope for the mysterious power of language and writing to transcend rationalism and conscious authorial intention.
In der Literatur der deutschen Romantik wird die jüdische Mystik auch von christlichen Autoren wie Novalis, F. Schlegel, Brentano, Arnim und E.T.A. Hoffmann entdeckt. Während die Kabbala bei Theologen und Philosophen der Romantik als religiöse Urlehre der Menschheit und als Brücke zwischen rabbinischer Tradition und Christentum galt, fasziniert sie die Literaten als esoterische jüdische Zauber- und Geheimlehre sowie als Trope einer die Rationalität und die Autorenintentionen übersteigenden, magischen Eigenmächtigkeit von Sprache und Schrift.
Descripción Física:Online-Ressource (VIII, 266 S.)
ISBN:978-3-11-093558-5
Acceso:Restricted Access
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/9783110935585