Einwohnung der Weisheit und das Hauptgebot: schöpferischer Umgang mit Traditionen im Sirachbuch

The paper first summarizes problems of recent research on the book of Ben Sira (text, arrangement, political and cultural environment, theological concerns) and then focuses on two important issues. Sir 24 not only presents a climax of Old Testament wisdom theology, but at once a creative synthesis...

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Bibliographic Details
Main Author: Marböck, Johannes 1935- (Author)
Format: Print Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Herder 2012
In: Biblische Notizen
Year: 2012, Volume: 154, Pages: 69-81
Standardized Subjects / Keyword chains:B Sirach / Wisdom / Legislation
IxTheo Classification:HB Old Testament
Description
Summary:The paper first summarizes problems of recent research on the book of Ben Sira (text, arrangement, political and cultural environment, theological concerns) and then focuses on two important issues. Sir 24 not only presents a climax of Old Testament wisdom theology, but at once a creative synthesis of Old Testament traditions (creation, election of Israel and Zion / Jerusalem, worship, law and prophecy). Ways of wisdom and her presence in the world are building a bridge to the way of the Logos in John 1,1-14. The attractive figure of wisdom in Sir 24,1-22 confirms and supports jewish identity in contemporary cultural and religious challenge. A second paragraph offers some observations and remarks concerning the very narrow linking between the the commandments of Dtn 6,5 and Lev 19,18.34 in the book of Ben Sira. Qualities of the love of god are applied to wisdom (6,26), parents and priests (7,27-31). Love of the neighbour is universalized (Sir 13,15; 27,30-28,7; 29,20; 30,31; 31,15). Love of god, of the neighbour und of oneself are not to be separated in Ben Sira’s ethics.
Der Beitrag skizziert vorerst Fragen gegenwärtiger Sirachforschung (Text, Gliederung, geistesgeschichtliche und politische Situation, theologische Fragen) und behandelt dann kurz zwei wichtige Themen. Sir 24 ist nicht nur ein Höhepunkt alttestamentlicher Weisheitstheologie, sondern zugleich eine schöpferische Synthese alttestamentlicher Traditionen (Schöpfung, Erwählung Israels, des Zion und Jerusalems, Kult und Tempel, Gesetzgebung, Prophetie). Wege und Einwohnung der Weisheit in 24,1-22 bilden auch eine gewichtige Brücke zum Weg des Logos Joh 1,1-14. Die attraktive Gestalt der Frau Weisheit wird in der Herausforderung der kulturellen und religiösen Umwelt auch zur Bestärkung jüdischen Selbstbewusstseins. Ein zweiter Abschnitt bietet einige Beobachtungen und Anmerkungen zur engen erbindung zwischen dem Gebot der Liebe zum Einen Dtn 6,5 und zum Nächsten Lev 19,18.34. So gelten ie Kräfte der Liebe zu Gott auch der Weisheit (6,26), den Eltern und Priestern (7,27-31). Das Gebot der iebe zum Nächsten erfährt eine gewichtige Universalisierung (vgl. Sir 13,15; 27,30-28,7; 29,20; 30,31;31,15). Gottesliebe, Nächstenliebe und rechte Liebe zu sich selbst sind im Ethos des Siraziden nicht zu trennen.
ISSN:0178-2967
Contains:In: Biblische Notizen