Naaman: seine Heilung und Bekehrung im Alten und im Neuen Testament
The story of the curing of Naaman’s leprosy is exceptional among the healings effected by prophets as it is prompted by an order given by the prophet sc. in the name of God. This means that the non-Israelite Naaman has to trust in the word’s effectiveness and act according to it. Therefore, this sto...
Main Author: | |
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Format: | Print Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
Published: |
2009
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In: |
Biblische Notizen
Year: 2009, Volume: 141, Pages: 35-56 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Heilung des Aramäers Naaman
/ Intertextuality
B Old Testament / New Testament |
IxTheo Classification: | HB Old Testament HC New Testament |
Further subjects: | B
Bible. Lukasevangelium 4
B Miracle B Naaman B Heilung eines Aussätzigen B Bible. Apostelgeschichte 8 B Healing B Heilung des Aramäers Naaman |
Parallel Edition: | Electronic
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Summary: | The story of the curing of Naaman’s leprosy is exceptional among the healings effected by prophets as it is prompted by an order given by the prophet sc. in the name of God. This means that the non-Israelite Naaman has to trust in the word’s effectiveness and act according to it. Therefore, this story combines curing and conversion. Within the NT Elisha and Naaman are explicitly mentioned only by Luke (4:27); however, the synoptic gospels characterize Jesus’ divine authority and power by alluding to 2Kgs 5. Also by implication the episode of the Ethiopian eunuch being baptized by Philippus includes references to the OT story, offering at the same time similar and contrasting traits. 2Kön 5 bildet eine außergewöhnliche Wunderheilung im AT, weil sie durch ein anweisendes Gotteswort ins Werk gesetzt wird, und zwar unter der Voraussetzung, dass der ausländische Kranke diesem Wort Wirkung zutraut und dementsprechend handelt. So wird die Kombination von Heilung und Bekehrung möglich. Im NT werden Elisa und Naaman zwar nur in Luk 4 explizit erwähnt, doch profilieren die synoptischen Evangelien mehrmals die Gestalt Jesu in ihrer göttlichen Vollmacht durch implizite Anspielungen auf die Naamangeschichte. Die Taufe des äthiopischen Kämmerers in Apg 8 weist charakteristische Gemeinsamkeiten und Unterschiede zur Naamanerzählung als Bekehrungsgeschichte auf. |
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Item Description: | Mit 3 Abbildungen |
ISSN: | 0178-2967 |
Contains: | In: Biblische Notizen
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