Auch eine Frage des Protokolls?: Überlegungen zur Feindschaft/Freundschaft zwischen Herodes Antipas und Pontius Pilatus (Lk 23,12)

This paper concerns Luke 23,12: “On that very day Herod and Pilate became friends; they had been enemies before this.” One of the reasons for Herod and Pilate‟s animosity might be that Herod did not pay Pilate an inaugural visit to his residence in Caesarea like other Jewish kings (like Agrippa I an...

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Main Author: Ehling, Kay (Author)
Format: Print Article
Language:German
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Published: Herder 2010
In: Biblische Notizen
Year: 2010, Volume: 146, Pages: 101-105
Standardized Subjects / Keyword chains:B Pilatus, Pontius ca. 1. Jh. v. Chr./1. Jh. / Herodes Antipas Galilee, Tetrarch 20 BC-39 / Bible. Lukasevangelium 23,12
IxTheo Classification:HC New Testament
Description
Summary:This paper concerns Luke 23,12: “On that very day Herod and Pilate became friends; they had been enemies before this.” One of the reasons for Herod and Pilate‟s animosity might be that Herod did not pay Pilate an inaugural visit to his residence in Caesarea like other Jewish kings (like Agrippa I and Agrippa II) visited Roman officials. It is likely that a diplomatic meeting took place in Jerusalem now in April 30 A D under circumstances acceptable for both sides. Presumable Luke learned of this reconciliation from an Herodian source. From his point of view this sudden friendship between Herod and Pilate could only be the result of an understanding about Jesus and so Luke fabricated the questioning of Jesus before Herod (23,6-11), which is unhistorical.
Der Verfasser vermutet, dass die von Lukas 23,12 glaubwürdig bezeugte Feindschaft zwischen Antipas und Pilatus ihren Grund mit darin hat, dass Antipas es unterlassen hatte, den von ihm erwarteten Antrittsbesuch bei Pilatus in Caesarea zu absolvieren. Wenn es im Jahr 30 zu der ebenfalls bei Lukas 23,12 erwähnten Verständigung kam, dann wohl deshalb, weil es stattdessen zu einer für beide Machthaber statusmäßig und protokollarisch akzeptablen, persönlichen Begegnung in Jerusalem gekommen ist. Von dieser Versöhnung wusste Lukas wohl aus einer herodianischen Quelle und aus seiner Sicht konnte diese plötzliche Annäherung nur das Resultat einer Verständigung zwischen Antipas und Pilatus über Jesus sein. Deshalb konstruierte der Evangelist für seine Leidensgeschichte ein aus bekannten Motiven zusammengesetztes Verhör vor Antipas, das also als unhistorisch zu betrachten ist.
ISSN:0178-2967
Contains:In: Biblische Notizen