Königlicher Glaube: der basilikos in Joh 4,46-54 als Paradigma eines nachösterlichen Jüngers

The miracle story in Jn 4,46-54 is often taken to imply a contrast between faith in Jesus’ word on the one hand and miracle-centered faith on the other. This contribution argues that while faith is certainly focused on, it is faith based on Jesus’ words coinciding with the word of witnesses . The ba...

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Bibliographic Details
Main Author: Chibici-Revneanu, Nicole 1975- (Author)
Format: Print Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Herder 2008
In: Biblische Notizen
Year: 2008, Volume: 136, Pages: 85-104
Standardized Subjects / Keyword chains:B Luke / Faith / Christology
IxTheo Classification:HC New Testament
Further subjects:B Miracle
B Discipleship
B Luke
B John
B Faith
Description
Summary:The miracle story in Jn 4,46-54 is often taken to imply a contrast between faith in Jesus’ word on the one hand and miracle-centered faith on the other. This contribution argues that while faith is certainly focused on, it is faith based on Jesus’ words coinciding with the word of witnesses . The basiliko,j, whose son is healed by Jesus from afar, can be understood as a paradigm of a post-easter disciple who experiences that Jesus is able to give life even if not physically present; he is thus a basiliko,j belonging to the basileu,j the Gospel depicts in the Passion narrative: Jesus crucified.
Die Wundergeschichte in Joh 4,46-54 wird oft im Sinne einer Kontrastierung von Wortglauben auf der einen und Wunderglauben auf der anderen Seite verstanden. In diesem Beitrag wird die Ansicht vertreten, dass zwar tatsächlich der Glaube im Zentrum des Interesses steht, aber in seinem Bezug auf das Wort Jesu, das durch das Wort von Zeugen bestätigt wird. Der basilikos, dessen Sohn aus der Ferne geheilt wird, lässt sich als Paradigma eines nachösterlichen Jüngers verstehen, der die Erfahrung macht, dass Jesus Leben geben kann, ohne unmittelbar (leiblich) anwesend zu sein. Er ist in diesem Sinne ein basilikos, der zu dem basileus der johanneischen Passionserzählung gehört: dem gekreuzigten Jesus.
ISSN:0178-2967
Contains:In: Biblische Notizen