The Minor Judges according to Josephus in comparison with the Bible, Pseudo-Philo and the "Samaritan chronicle no. II"

This article offers a detailed study of Josephus’ account (Ant. 5.254,271-274) of the so-called “minor judges” in relation both to the biblical presentation of them (Judg 10:1-5; 12:8-15) and to that of Pseudo-Philo (L.A.B. 38,41) and the “Samaritan Chronicle No. II.” Josephus does, it emerges, inco...

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Bibliographic Details
Main Author: Begg, Christopher 1950- (Author)
Format: Print Article
Language:English
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Herder 2007
In: Biblische Notizen
Year: 2007, Volume: 133, Pages: 9-22
Standardized Subjects / Keyword chains:B Bible. Judge 10,1-5 / Bible. Judge 12,8-15 / Josephus, Flavius 37-100, Antiquitates Judaicae / Philo, Alexandrinus 25 BC-40, Antiquitates biblicae / Sēfer hay-yāmîm
B Samaritan language / Literature
IxTheo Classification:HB Old Testament
HD Early Judaism
Further subjects:B Philo Alexandrinus (25 BC-40)
B Bible. Judge 10,1-5
B Bible. Judge 12,8-15
B Josephus, Flavius (37-100)
B Judge
Parallel Edition:Electronic
Description
Summary:This article offers a detailed study of Josephus’ account (Ant. 5.254,271-274) of the so-called “minor judges” in relation both to the biblical presentation of them (Judg 10:1-5; 12:8-15) and to that of Pseudo-Philo (L.A.B. 38,41) and the “Samaritan Chronicle No. II.” Josephus does, it emerges, incorporate most of the biblical data concerning the minor judges (although he omits the figure of Tola [Judg 10:1-2] completely). At the same time, he goes beyond the Bible in accentuating their personal felicity on the one hand and their failure to perform any deed of public and lasting significance on the other. In comparison with Pseudo-Philo (who, e.g., turns Jair [Judg 10:3-5] into a promoter of Baal-worship and attributes military achievements to Elon [12:11-12] and Abdon [12:13-15] of which the Bible and Josephus say nothing), Josephus hews much closer to the biblical story-line on these figures. Vis-à-vis the Samaritan Chronicle he lacks the focus on Mount Gerizim and the high-priestly succession which characterizes that document’s portrayal of the minor judges.
Dieser Artikel bietet eine detaillierte Studie zu Josephus Flavius über die sogenannten “Kleinen Richter” im Verhältnis (Ant. 5.254,271-274) sowohl zu der biblischen (Ri 10:1-5; 12:8-15) wie auch zur pseudo-philonischen (L.A.B. 38,41) Beschreibung und zur samaritischen Chronik II. Josephus bezieht die meisten biblischen Angaben zu den „Kleinen Richtern“ ein (obwohl er Tola vollständig weglässt). Zugleich geht er über die Bibel hinaus einerseits in der Akzentuierung deren persönlichen Glücks und andererseits in deren Versagen, wenn es darum geht, öffentliche Aktionen zu setzen und ungebrochene Wirkung zu erreichen. Im Vergleich zu Pseudo-Philo verbleibt Josephus viel näher an der biblischen Erzählungstradition über diese Gestalten, (der z.B. Jair [Ri 10,3-5] zum Förderer der Baals-Verehrung verändert und bei Elon [12,11-12] und Abdon [12,13-15] militärische Unternehmungen hinzufügt, von denen die Bibel und Josephus nichts berichten). Gegenüber der samaritanischen Chronik fehlt bei ihm die Konzentration auf den Berg Garizim und die hohepriesterliche Nachfolge, welche charakteristisch ist für die Darstellung in diesem Werk der „Kleinen Richter“.
ISSN:0178-2967
Contains:In: Biblische Notizen