Change of garment: a symbolic "rite of passage" in Joseph narrative (Gen 37; 39; 41)

The Joseph story couldn’t have been so exciting and affecting without the use of “change of garment” as both narrative and theological device. In about five instances Joseph is clothed in new garments and, in three, divested of them. These take place in four strategic locations, namely Joseph’s fami...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Nwaoru, Emmanuel O. (Author)
Format: Print Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Herder 2009
In: Biblische Notizen
Year: 2009, Volume: 143, Pages: 5-22
Standardized Subjects / Keyword chains:B Bible. Genesis 37 / Bible. Genesis 39 / Bible. Genesis 41 / Clothing / Change / Rite of passage
B Genesis
IxTheo Classification:HB Old Testament
Further subjects:B Bible. Genesis 37
B Bible. Genesis 39
B Clothing
B Rituale
B Genesis
B Bible. Genesis 41
Description
Summary:The Joseph story couldn’t have been so exciting and affecting without the use of “change of garment” as both narrative and theological device. In about five instances Joseph is clothed in new garments and, in three, divested of them. These take place in four strategic locations, namely Joseph’s family circle, Potiphar’s house, Egyptian prison, Pharaoh’s court. But as Joseph’s social conditions and status change because of his changing garment, so does the stuff of his garments. This article examines the structure of the narrative and comes up with the view that the narrator intends to make change of garment a symbolic “rite of passage” to positions which mark turning points in Joseph’s life. It also relates the pragmatic importance of the motif vis-à-vis Joseph experience to the religious and social values placed on change of garment in certain societies in Africa..
Die Josephsgeschichte wäre ohne den „Kleiderwechsel“ sowohl als poetische wie auch als theologische Einheit wohl kaum so aufregend und ergreifend wie sie es ist. In ungefähr fünf Fällen wird Joseph in neue Gewänder gekleidet und in drei Fällen derer beraubt. Dieser findet an vier zentralen Orten statt, nämlich in Josephs Familie, in Potiphars Haus, in der ägyptischen Gefangenschaft und am Gerichtshof des Pharaos. Genauso wie Josephs soziale Bedingungen und Status sich ändern – angezeigt durch den Kleiderwechsel –, ändert sich auch das Material seiner Kleidung. Dieser Artikel untersucht die Struktur der Erzählung und kommt zu dem Ergebnis, dass der Erzähler den Kleiderwechsel zu einem symbolischen „Ritus“ in Situationen, die ein markanter Wendepunkt in Josephs Leben sind, macht. Es wird auch die konkreten Bedeutsamkeit des Motivs untersucht, wonach sich ein religiös und sozial bedingter Kleiderwechsel in bestimmten Gesellschaften Afrikas mit der Erfahrung Josephs vergleichen lässt.
ISSN:0178-2967
Contains:In: Biblische Notizen