Abraham und das Leben im Ausland: zur Intention der Ahnfrau-Erzählung in Gen 12,10-20 und ihrer frühen inner- und außerbiblischen Rezeption
The story of the endangered ancestress in Gen 12:10-20 demonstrates how Abraham misjudges the Egyptians’ behaviour and thus endangers his wife. At the beginning of the ancestors’ account, the story reveals that living in a foreign country cannot be an alternative to living in one’s own land without...
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Format: | Print Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
Herder
2011
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In: |
Biblische Notizen
Year: 2011, Volume: 151, Pages: 23-46 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Bible. Genesis 12,10-20
/ Patriarch
/ Wife
/ Sister
/ Deception
/ Reception
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IxTheo Classification: | HB Old Testament |
Summary: | The story of the endangered ancestress in Gen 12:10-20 demonstrates how Abraham misjudges the Egyptians’ behaviour and thus endangers his wife. At the beginning of the ancestors’ account, the story reveals that living in a foreign country cannot be an alternative to living in one’s own land without disparaging foreign countries or their inhabitants. The early intra- and extrabiblical reception of the story evolves its differentiated diaspora-critical tendency in two ways. Gen 20:1-20 is diaspora-critical variant of the story, the Genesis-Apocryphon and the Book of Jubilees present a decided diaspora-critical version. Bei der in Gen 12,10-20 belegten Ahnfrau-Erzählung wird dargestellt, wie Abraham aufgrund eines Fehlurteils über das von den Ägyptern zu erwartende Verhalten seine Frau in Gefahr bringt. Auf diese Weise wird hier am Beginn der Vätergeschichte festgehalten, dass das Leben im Ausland keine Alternative zum Leben im eigenen Land sein kann, ohne dabei das Ausland oder dessen Bewohner abzuwerten. In der frühen inner- und außerbiblischen Rezeption der Ahnfrau-Erzählung wird deren differenziert-diasporakritische Anlage dann in zwei Richtungen weitergeführt. So wird die Erzählung in Gen 20,1-18 diasporafreundlich umgewendet. Im Genesis-Apokryphon und im Jubiläenbuch ist die Erzählung gerade von einer dezidiert diasporakritischen Tendenz geprägt. |
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ISSN: | 0178-2967 |
Contains: | In: Biblische Notizen
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