Magdalena trifft den Auferstandenen: misslungenes Zusammentreffen oder vorbildhafte Begegnung?: zur Bedeutung des Lexems strapheisa in Joh 20,16

The text John 20,1-17 – the meeting between Jesus resurrected and Mary Magdalen – contains many indications on how Magdalen moves. It is difficult to interpret the double turn of Magdalen, at first towards Jesus (verse 14), then the second turn after Jesus addresses her (verse 16). In literature thi...

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Bibliographic Details
Published in:Biblische Notizen
Main Author: Verburg, Winfried 1958- (Author)
Format: Print Article
Language:German
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Published: Herder 2004
In: Biblische Notizen
Standardized Subjects / Keyword chains:B Bible. Johannesevangelium 20,1-17 / Textual structure
B Bible. Johannesevangelium 20,16 / Greek language / strephō
IxTheo Classification:HC New Testament
Further subjects:B Mary Magdalen
B Bible. Johannesevangelium 20,16
Description
Summary:The text John 20,1-17 – the meeting between Jesus resurrected and Mary Magdalen – contains many indications on how Magdalen moves. It is difficult to interpret the double turn of Magdalen, at first towards Jesus (verse 14), then the second turn after Jesus addresses her (verse 16). In literature this second turn is either disregarded, interpreted as the completion of the first turn or is understood as an inner change. Alternatively to these views, this article interprets the second turn as the turning point of the Recognition Scene in context of the dramatized Gospel of St. John: exactly because Magdalen turns away and therefore cannot perceive Jesus visually, she still recognizes him. Her faith derives from hearing the voice of Jesus, unlike Thomas, who needs to see and touch the Resurrected. Therefore her way sets shining example. The climax of the sensory perception during the appearance of Jesus before Mary (through hearing), before the disciples (through sight) and before Thomas (through touch) corresponds to an anticlimax of those peoples´ level of reactions, Jesus appears to.
Der Text Joh 20,1-17 – die Begegnung des auferstandenen Jesus mit Maria Magdalena – enthält viele Hinweise auf Bewegungen Magdalenas. Schwer zu deuten ist die doppelte Wendung Magdalenas, zuerst zu Jesus hin (Vers 14 evstra,fh), dann nach der Anrede durch Jesus, eine zweite Wendung (Vers 16 strafei/sa). Diese zweite Wendung wird in der Literatur entweder nicht beachtet, als Vollendung der ersten Wendung gedeutet oder als innere Wendung aufgefasst. Alternativ dazu wird in dem vorliegenden Beitrag diese zweite Wendung als Wendepunkt der Erkennungsszene im Kontext des dramatisch gestalteten Johannesevangeliums gedeutet: Gerade weil Magdalena sich abwendet und Jesus nicht mehr sinnenhaft sieht, erkennt sie ihn. Da bei ihr der Glaube aus dem Hören der Stimme Jesu kommt und sie nicht wie Thomas auf dem Sehen und Berühren des Auferstandenen besteht, hat ihre Reaktion Vorbildcharakter. Der Klimax der Sinnenhaftigkeit der Erscheinungen Jesu vor Maria (Hören), den Jüngern (Sehen) und vor Thomas (Berühren) entspricht eine Antiklimax auf der Ebene der Reaktionen derer, denen Jesus erscheint.
ISSN:0178-2967
Contains:In: Biblische Notizen