Die Krise der Gerechtigkeit im frühen Judentum: Reflexionen über das Entstehungsmilieu des frühen Christentums

Jesus’ word about self degradation is part of a polemical context: By this word Jesus and the early Jesus movement criticize Jewish opponents who within the Palestinian Jewish society claimed succesfully a position of honour that was founded on religious ideals. The broader context of these polemics...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Dochhorn, Jan 1968- (Author)
Format: Print Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Herder 2012
In: Biblische Notizen
Year: 2012, Volume: 155, Pages: 77-111
Standardized Subjects / Keyword chains:B Righteous person / Justice / Criticism / Pseudepigrapha / Old Testament / Gospels
IxTheo Classification:HB Old Testament
HC New Testament

MARC

LEADER 00000caa a2200000 4500
001 163099202X
003 DE-627
005 20220818083140.0
007 tu
008 130128s2012 xx ||||| 00| ||ger c
035 |a (DE-627)163099202X 
035 |a (DE-576)37803801X 
035 |a (DE-599)BSZ37803801X 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rakwb 
041 |a ger 
084 |a 1  |2 ssgn 
100 1 |0 (DE-588)130097039  |0 (DE-627)490298311  |0 (DE-576)188661824  |4 aut  |a Dochhorn, Jan  |d 1968- 
109 |a Dochhorn, Jan 1968-  |a Dochorn, Jan 1968- 
245 1 4 |a Die Krise der Gerechtigkeit im frühen Judentum  |b Reflexionen über das Entstehungsmilieu des frühen Christentums  |c Jan Dochhorn 
264 1 |c 2012 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a ohne Hilfsmittel zu benutzen  |b n  |2 rdamedia 
338 |a Band  |b nc  |2 rdacarrier 
520 |a Jesus’ word about self degradation is part of a polemical context: By this word Jesus and the early Jesus movement criticize Jewish opponents who within the Palestinian Jewish society claimed succesfully a position of honour that was founded on religious ideals. The broader context of these polemics was an Early Jewish discourse on righteousness which is first of all attested in the Assumption of Moses and in the Testament of Abraham. This discourse is labelled here with the term “crisis of righteousness”. This crisis of righteousness becomes manifest in two ways: On the one hand, the righteousness of well situated people regarded as righteous is debated (in the Ass Mos), and on the other hand, the ideal of righteousness in itself, is relativized (in the Test Abr). In the synoptic Jesus tradition, both strategies find parallels. One important reason for the crisis of righteousness in Early Judaims may have been the behaviour of those who maintained and represented the ideal of the well situated righteous one: They probably ignored social conflicts associated with their ideals and lifestyle. This is demonstrated by a contra-intentional reading of the Testament of Job inspired by the hermeneutics of suspicion. 
520 |a Das Jesuslogion von der Selbsterniedrigung steht in einem polemischen Zusammenhang. Mit ihm verbindet Jesus oder die Jesusbewegung Kritik an innerjüdischen Weltanschauungskonkurrenten, die innerhalb der zeitgenössischen jüdisch-palästinischen Gesellschaft mit Erfolg einen religiös begründeten Ehrenstatus beanspruchen. Im Hintergrund steht ein frühjüdischer Diskurs zum Thema Gerechtigkeit, der sich vor allem in der Assumptio Mosis und im Testament Abrahams niedergeschlagen hat; er wird hier mit dem Begriff „Krise der Gerechtigkeit“ denotiert. Die Krise der Gerechtigkeit wird auf zweierlei Weise manifest. Es wird zum einen das Gerechtsein wohlhabender Gerechter in Frage gestellt (so in der Assumptio Mosis), und zum anderen wird das Ideal der Gerechtigkeit überhaupt relativiert (so im Testament Abrahams). Für beide Argumentationsformen gibt es in der synoptischen Jesusüberlieferung Parallelen. Ein Grund für die Krise der Gerechtigkeit kann darin gesucht werden, dass Propagandisten des Leitbildes vom wohlhabenden Gerechten soziale Härten ausgeblendet haben, die mit ihrem Ideal verbunden waren. Dies wird unter anderem durch eine an der Hermeneutik des Verdachts orientierte Lesung des Hiobtestamentes aufgezeigt. 
601 |a Judentum 
601 |a Reflexion 
601 |a Christentum 
652 |a HB:HC 
689 0 0 |d s  |0 (DE-588)4756289-4  |0 (DE-627)373941021  |0 (DE-576)215016262  |2 gnd  |a Gerechter 
689 0 1 |d s  |0 (DE-588)4020310-4  |0 (DE-627)106318578  |0 (DE-576)208932763  |2 gnd  |a Gerechtigkeit 
689 0 2 |d s  |0 (DE-588)4033229-9  |0 (DE-627)104137800  |0 (DE-576)209000694  |2 gnd  |a Kritik 
689 0 3 |d u  |0 (DE-588)4123997-0  |0 (DE-627)105750980  |0 (DE-576)209564423  |a Pseudepigraphen  |2 gnd 
689 0 4 |d u  |0 (DE-588)4001515-4  |0 (DE-627)104603666  |0 (DE-576)208843116  |a Bibel  |2 gnd  |p Altes Testament 
689 0 5 |d u  |0 (DE-588)4015806-8  |0 (DE-627)104746149  |0 (DE-576)208913602  |a Bibel  |2 gnd  |p Evangelien 
689 0 |5 (DE-627) 
773 0 8 |i In  |t Biblische Notizen  |d Freiburg : Herder, 1976  |g 155(2012), Seite 77-111  |w (DE-627)129889873  |w (DE-600)302472-6  |w (DE-576)015197743  |x 0178-2967  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:155  |g year:2012  |g pages:77-111 
935 |a mteo  |a BIIN 
951 |a AR 
BIB |a 1 
ELC |b 1 
ITA |a 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 3281173829 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 163099202X 
LOK |0 005 20130307092355 
LOK |0 008 130307||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-21-35  |c DE-627  |d DE-21-35 
LOK |0 852   |a DE-21-35 
LOK |0 852 1  |c Zk 296-N.F.155  |m p  |9 00 
LOK |0 938   |k p 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 328117387X 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 163099202X 
LOK |0 005 20150218092549 
LOK |0 008 130128||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 935   |a ixzs 
LOK |0 936ln  |0 1442044136  |a HC 
LOK |0 936ln  |0 1442044128  |a HB 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 3281173888 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 163099202X 
LOK |0 005 20190311223139 
LOK |0 008 190311||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 035   |a (DE-Tue135-1)219789 
LOK |0 040   |a DE-Tue135-1  |c DE-627  |d DE-Tue135-1 
LOK |0 852   |a DE-Tue135-1 
LOK |0 852 1  |c FTHAT097618/155/DNJ  |m p  |9 00 
LOK |0 852 2  |b Z 4/118  |9 00 
LOK |0 935   |a iZSA 
LOK |0 938   |k p 
ORI |a SA-MARC-ixtheoa001.raw 
STA 0 0 |a Criticism,Criticism,Justice,Justice,Justice,Justice in art,Pseudepigrapha,Righteous person,Zadik 
STB 0 0 |a Critique,Critique,Juste,Justice,Justice,Justice 
STC 0 0 |a Crítica,Crítica,Justicia,Justicia,Justicia,Justicia,Justo 
STD 0 0 |a Critica,Critica,Giustizia,Giustizia,Giusto 
STE 0 0 |a 义人,义士,批评,批判,评论,正义,正义,公义,公平正义,公义,公平正义 
STF 0 0 |a 批評,批判,評論,正義,正義,公義,公平正義,公義,公平正義,義人,義士 
STG 0 0 |a Crítica,Crítica,Justiça,Justiça,Justo 
STH 0 0 |a Критика (мотив),Критика,Праведник,Справедливость (мотив),Справедливость 
STI 0 0 |a Δίκαιο άτομο,Δικαιοσύνη (μοτίβο),Δικαιοσύνη,Κριτική (μοτίβο),Κριτική 
SUB |a BIB 
SYG 0 0 |a Hebrew Bible, critical edition,HBCE,Oxford Hebrew Bible,Biblia Hebraica quinta,BHQ,Biblia Hebraica,Biblia Hebraica,Hebräische Bibel,Septuaginta,Septuagint,Masoretentext,Massoretentext,Masoretischer Text,Altes Testament,Tenach,Testamentum vetus,Vetus testamentum,Erstes Testament,L'Ancien Testament,The Old Testament,Jüdische Bibel,Tanach,Tanakh,Tenakh,Miqra,al-ʿAhd al-ʿatīq,Torah neviʾim ketuvim,Torah neviʾim u-ketuvim,Sefer Torah neviʾim ketuvim,Tôrā nĕvîʾîm û-ḵtûvîm,Die Israelitische Bibel,The Hebrew Bible,Kyûyaku Seisho,Tèstamènt bieu,Antiguo Testamento,Nnom Elat,Bible,O.T.,Bible,Old Testament,תנ"ך,תנך , Evangelien,Evangelium,Kanonische Evangelien,Les Evangiles,I Vangeli,Evangelium,Evangelie,Gospels