Göttliche Demut und teuflischer Hochmut: exegetische Beobachtungen zu Prov 3,34 LXX
This article examines how the concept of humbleness is understood in the Septuagint text of Proverbs and how this understanding was subsequently received. It shows that the Greek Proverbs tend to use this concept in a theological sense rather than an ethical one, which its Hebrew Vorlage does: the t...
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Format: | Print Article |
Language: | German |
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Published: |
2012
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In: |
Biblische Notizen
Year: 2012, Volume: 155, Pages: 23-41 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Greek language
/ Hebrew language
/ Semantic field
/ Humility
/ Proverbs
/ Old Testament
/ Old Testament
B Bible. Sprichwörter 3,34 / Reception / New Testament / Church fathers |
IxTheo Classification: | HB Old Testament HC New Testament KAB Church history 30-500; early Christianity |
Summary: | This article examines how the concept of humbleness is understood in the Septuagint text of Proverbs and how this understanding was subsequently received. It shows that the Greek Proverbs tend to use this concept in a theological sense rather than an ethical one, which its Hebrew Vorlage does: the translator appears to link humbleness with divinity. Building on this insight, the article elucidates the Early Christian reception of the motive of humbleness; Proverbs 3:34 is chosen as a case study. It shows that in Early Christianity, a paraenetic tradition can be found, which combines the concept of Satan’s envy with Prov 3:34 and contrasts divine humbleness with satanic haughtiness. This tradition is not only found in 1Peter 5 and James 4, but also in Ps.-Ignatius’ Letter to the deacon Heron of Antioch. Das Wortfeld der ‚Demut‘ und sein Verständnis ist im hebräischen Proverbienbuch anders als im griechischen ausgeprägt: Der Masoretische Text fasst ‚Demut‘ als eine ethische Haltung auf. Demgegenüber scheint die Septuaginta des Proverbienbuches aufgrund ihrer griechischen Denkanschauung in ethischer Hinsicht von einer prinzipiellen Geringschätzung der Demut auszugehen. Für sie ist Demut lediglich als eine theologische Haltung verständlich, die durch das Gegenüber von Gott und Mensch bestimmt ist. In Prov 3,34 LXX kommt diese Anschauung zum Tragen: Demut erscheint hier als Gott gemäßes Verhalten. Die Auslegungstradition zu Prov 3,34 stellt jener cum grano salis als ‚göttlich‘ zu charakterisierenden Demut den ‚teuflischen‘ Hochmut gegenüber. Diese Tradition ist nicht nur in 1Petr 5 und Jak 4, sondern auch im ps.-ignatianischen Brief an den Diakon Heron von Antiochien nachweisbar. |
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ISSN: | 0178-2967 |
Contains: | In: Biblische Notizen
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