Bachs harmonischer Ausdruck: Textinterpretation der Choräle am Beispiel von "O Haupt voll Blut und Wunden"
It is a know fact that Bach, especially in the chorale settings, followed the text closely and then adapted the harmonization accordingly. The practice in church music, to sing more strophes of a song on a given chorale setting by Bach, obscures this basic notion. Using the song O Haupt voll Blut un...
Authors: | ; |
---|---|
Format: | Print Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
Bärenreiter
2012
|
In: |
Musik & Kirche
Year: 2012, Volume: 82, Issue: 1, Pages: 20-26 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Bach, Johann Sebastian 1685-1750, Matthäuspassion
/ Chorale
|
Summary: | It is a know fact that Bach, especially in the chorale settings, followed the text closely and then adapted the harmonization accordingly. The practice in church music, to sing more strophes of a song on a given chorale setting by Bach, obscures this basic notion. Using the song O Haupt voll Blut und Wunden and its inclusion in the Matthäuspassion, BWV 244, some of its details are observed that should invite reflection and discussion. Dass Bach sich, besonders in Choralsätzen, sehr stark vom Text leiten lässt und dann den harmonischen Satz danach einrichtet, ist bekannt. Die kirchenmusikalische Praxis, auf einen gegebenen Choralsatz Bachs auch mehrere Strophen eines Liedes zu singen, verdängt diese Grunderkenntnis. Anhand des Liedes O Haupt voll Blut und Wunden und seines Einsatzes in der Matthäus-Passion sollen hier einige Detailbeobachtungen zum Nachdenken anregen und zur Diskussion auffordern. |
---|---|
Item Description: | Mit Notenbeispielen |
ISSN: | 0027-4771 |
Contains: | In: Musik & Kirche
|