On aspects of a proto-phenomenology of Scripture in Origen
Although he was not and could not have been a phenomenologist in the proper sense of the term, the writings of Origen of Alexandria contain certain insightful observations about the way in which Scripture is encountered in lived experience, and these can be fruitfully interpreted from a phenomenolog...
Main Author: | |
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Format: | Electronic Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
2018
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In: |
Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Year: 2018, Volume: 60, Issue: 4, Pages: 499-517 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Origenes 185-254
/ Holy books
/ Bible
/ Phenomenology
/ Church
/ Tradition
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IxTheo Classification: | HA Bible KAB Church history 30-500; early Christianity NBB Doctrine of Revelation NBN Ecclesiology VB Hermeneutics; Philosophy |
Further subjects: | B
phenomenology of Scripture
sola Scriptura
Origen
theological method
tradition
B Phänomenologie der Schrift Sola Scriptura Origenes theologische Methode Tradition |
Online Access: |
Volltext (Verlag) |
Summary: | Although he was not and could not have been a phenomenologist in the proper sense of the term, the writings of Origen of Alexandria contain certain insightful observations about the way in which Scripture is encountered in lived experience, and these can be fruitfully interpreted from a phenomenological perspective. The object of this essay is to present two aspects of Origen’s “proto-phenomenology of Scripture” and to draw from them a conclusion of theological-methodological import. The discussion will revolve around a phenomenological distinction between Scripture and biblical text, a distinction which, though familiar to previous writers, has not yet been fully appreciated. Auch wenn der Alexandriner Origenes kein Phänomenologe im eigentlichen Sinne war und sein konnte, so enthalten seine Werke doch gewisse Einsichten darüber, wie die Heilige Schrift als „Erlebnis“ erfahren werden kann, so dass diese aus einer phänomenologischen Perspektive fruchtbar gemacht werden können. Das Ziel dieses Aufsatzes ist es, zwei Aspekte dieser „Proto-Phänomenologie der Schrift“ bei Origenes aufzuzeigen, um daraus Schlüsse von theologisch-methodologischer Relevanz zu ziehen. Die Diskussion wird sich dabei vorrangig um die phänomenologische Unterscheidung zwischen Heiliger Schrift und Bibeltext drehen, eine Unterscheidung die, obwohl sie vorhergehenden Autoren durchaus geläufig scheint, bislang noch nicht ausreichend gewürdigt worden ist. |
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ISSN: | 1612-9520 |
Contains: | In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/nzsth-2018-0030 |