Ehren- und Hauptamt in der Katechese in Deutschland: ein mitunter kritisches Verhältnis

Ehrenamtliches Engagement spielt für die religiöse Bildungsarbeit im Bereich der kirchlichen Lernorte insgesamt und speziell für die Katechese in katholischen Gemeinden eine maßgebliche Rolle. Trotz dieser hohen Bedeutung und einer seit Jahren sich vollziehenden Umbruchsituation hat sich die empiris...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:International journal of practical theology
Main Author: Altmeyer, Stefan 1976- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter 2018
In: International journal of practical theology
Standardized Subjects / Keyword chains:B Germany / Catholic church / Catechesis / Honorary office / Priest
IxTheo Classification:KBB German language area
KDB Roman Catholic Church
RB Church office; congregation
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B Catechesis Honorary office empirische Forschung
B Catechesis volunteers empirical research
Online Access: Volltext (Verlag)
Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:Ehrenamtliches Engagement spielt für die religiöse Bildungsarbeit im Bereich der kirchlichen Lernorte insgesamt und speziell für die Katechese in katholischen Gemeinden eine maßgebliche Rolle. Trotz dieser hohen Bedeutung und einer seit Jahren sich vollziehenden Umbruchsituation hat sich die empirische religionspädagogische Forschung in Deutschland dem Verhältnis zwischen haupt- und ehrenamtlichem Mitarbeiter/-innen in der Katechese bislang nicht gewidmet. Diesem Desiderat trägt die vorgestellte Pilotstudie Rechnung. Durch eine qualitativ-rekonstruktive Untersuchung von 159 Texten zur Zukunft der Katechese lässt sich zeigen, wie Hypotheken einer ungeklärten Beziehung zwischen beiden Gruppen sowie ein Bewusstsein der gemeinsamen Aufgabe in der Wahrnehmung der Akteure präsent und wirksam sind.
Volunteer engagement plays an essential role for religious education in Church learning in general and for catechesis in Roman Catholic parishes specifically. Despite this great importance and a situation of radical change, which has been taking place for several years, there is a considerable deficit in empirical research regarding the relation between volunteers and full-time employees in catechesis in Germany. In this pilot study, the examination of 159 responses about the future of catechesis shows that the two groups share an understanding of their tasks but also perceive their relationship to be imbalanced.
Item Description:Literaturangaben
ISSN:1612-9768
Contains:In: International journal of practical theology
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/ijpt-2018-0011
DOI: 10.15496/publikation-32295
HDL: 10900/90914