Papias episkopos? - Zur Frage nach dem Bischofsamt des Papias von Hierapolis

A critical analysis of the statements of Eusebius from Caesarea makes plausible the presumption that the indications of Papias administering an office as an episkopos in the city of Hierapolis in Asia Minor are not based on historically confirmed information accepted by Eusebius himself. Moreover th...

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Библиографические подробности
Опубликовано в: :New Testament studies
Главный автор: Witulski, Thomas 1964- (Автор)
Формат: Электронный ресурс Статья
Язык:Немецкий
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Опубликовано: Cambridge Univ. Press [2015]
В: New Testament studies
Нормированные ключевые слова (последовательности):B Papias, Hierapolitanus ca. 1./2. Jh. / Епископ (мотив) / Eusebius, Caesariensis 260-339
Индексация IxTheo:KAB Раннее христианство
RB Священнослужители
Другие ключевые слова:B Eusebius
B Papias
B constitutional development
B Episcopacy
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Описание
Итог:A critical analysis of the statements of Eusebius from Caesarea makes plausible the presumption that the indications of Papias administering an office as an episkopos in the city of Hierapolis in Asia Minor are not based on historically confirmed information accepted by Eusebius himself. Moreover these indications seem to depict a post-Eusebian construction. This presumption is likely to unsettle the historical reliability of Papias' episcopacy. This implies that Papias can no longer be treated as evidence for the hypothesis that for the congregations in the west of the Roman province of Asia the institution of an episkopos of the local church had already developed in the second quarter of the second century ce.
Die kritische Analyse der entsprechenden Ausführungen des Eusebius von Caesarea läßt die Annahme zumindest nicht unplausibel erscheinen, daß der Hinweis des Kirchenvaters, daß Papias das Amt eines episkopos in der asianischen Stadt Hierapolis bekleidet habe, nicht auf Eusebius vorliegenden, historisch zutreffenden Informationen beruht, sondern eine nacheusebianische Konstruktion darstellt. Diese Annahme ist geeignet, die historische Zuverlässigkeit des papianischen Episkopats zu erschüttern; das aber bedeutet, daß die Person des Papias nicht mehr als Beleg für die Annahme, daß sich in den im Westen der römischen Provinz Asia zu lokalisierenden Gemeinden die Institution eines ortsgemeindlichen episkopos bereits im zweiten Viertel des 2. Jh. n.Chr. verfestigt habe, in Anspruch genommen werden kann.
ISSN:1469-8145
Второстепенные работы:Enthalten in: New Testament studies
Persistent identifiers:DOI: 10.1017/S0028688515000235