Success Criteria for Different Forms of Dialogue

The article proposes a typology of the forms of dialogue, which is influenced by Schleiermacher's triadic subdivision and distinguishes dialogues oriented toward agreement of wills, dialogues experienced as ends in themselves, and dialogues oriented toward agreement on truth. Each of these thre...

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Κύριος συγγραφέας: Hösle, Vittorio 1960- (Συγγραφέας)
Τύπος μέσου: Ηλεκτρονική πηγή Άρθρο
Γλώσσα:Αγγλικά
Έλεγχος διαθεσιμότητας: HBZ Gateway
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Έκδοση: De Gruyter 2018
Στο/Στη: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Έτος: 2018, Τόμος: 60, Τεύχος: 1, Σελίδες: 1-20
Τυποποιημένες (ακολουθίες) λέξεων-κλειδιών:B Διάλογος (μουσική) / Επιτυχία / Κριτήριο
Σημειογραφίες IxTheo:VA Φιλοσοφία
ΖΒ Κοινωνιολογία
Άλλες λέξεις-κλειδιά:B Dialogformen Erfolgskriterien Grice’s Konversationsmaximen Ειρωνεία (μοτίβο) interkultureller Dialog
B forms of dialogue success criteria Grice's maxims irony intercultural dialogue
Διαθέσιμο Online: Volltext (Verlag)
Περιγραφή
Σύνοψη:The article proposes a typology of the forms of dialogue, which is influenced by Schleiermacher's triadic subdivision and distinguishes dialogues oriented toward agreement of wills, dialogues experienced as ends in themselves, and dialogues oriented toward agreement on truth. Each of these three types has different success criteria; particularly I show why Grice's maxims of conversation are not valid for all dialogues: In conversations, for example, irony is legitimate and enriching. The general reflections are then applied to the specific case of the intercultural dialogue.
Der Aufsatz legt eine Typologie von Dialogfomen vor, die von Schleiermachers triadischer Einteilung beeinflusst ist und erstens Dialoge, die auf eine Willensübereinstimmung abzielen, zweitens als Selbstzweck erfahrene Dialoge und drittens Dialoge, in denen es um theoretischen Konsens geht, unterscheidet. Für Unterredung, Konversation und Diskurs werden unterschiedliche Erfolgskriterien ausgearbeitet; insbesondere wird gezeigt, inwiefern Grice' Konversationsmaximen nicht für alle Dialogformen gelten. So ist zumal in der Konversation Ironie legitim und bereichernd. Die allgemeinen Reflexionen werden dann auf den besonderen Fall des interkulturellen Dialogs angewendet.
ISSN:1612-9520
Περιλαμβάνει:In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/nzsth-2018-0001