The Position of Muslim Pupils in Discourses at German Schools: Two Accounts

The article analyses two interview extracts with the focus on the social and discursive position of Muslim students in German schools. With Pierre Bourdieu and Gayatri Chakravorty Spivak, the author asks if these Muslim students can “speak”. It can be demonstrated that the interviewed students do no...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Willems, Joachim 1974- (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter 2017
In: International journal of practical theology
Year: 2017, Volume: 21, Issue: 2, Pages: 194-214
Standardized Subjects / Keyword chains:B Germany / Pupil / Muslim / Social integration / Discourse analysis / Religious pluralism
IxTheo Classification:AD Sociology of religion; religious policy
AH Religious education
AX Inter-religious relations
BJ Islam
KBB German language area
Further subjects:B Muslimische Schüler und Schülerinnen Discourse analysis Religiöse Vielfalt in Deutschland
B Muslim Students Discourse Analysis Religious Diversity in Germany
Online Access: Volltext (Verlag)

MARC

LEADER 00000caa a22000002 4500
001 1567873421
003 DE-627
005 20180829121544.0
007 cr uuu---uuuuu
008 180130s2017 xx |||||o 00| ||eng c
024 7 |a 10.1515/ijpt-2016-0019  |2 doi 
035 |a (DE-627)1567873421 
035 |a (DE-576)497873427 
035 |a (DE-599)BSZ497873427 
035 |a (DE-B1597)ijpt-2016-0019 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rakwb 
041 |a eng 
084 |a 0  |a 1  |2 ssgn 
100 1 |0 (DE-588)12294528X  |0 (DE-627)592099342  |0 (DE-576)184178223  |4 aut  |a Willems, Joachim  |d 1974- 
109 |a Willems, Joachim 1974- 
245 1 0 |a The Position of Muslim Pupils in Discourses at German Schools: Two Accounts 
264 1 |c 2017 
300 |a Online-Ressource 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a The article analyses two interview extracts with the focus on the social and discursive position of Muslim students in German schools. With Pierre Bourdieu and Gayatri Chakravorty Spivak, the author asks if these Muslim students can “speak”. It can be demonstrated that the interviewed students do not have the opportunity to express in specific situations their perspectives and opinions within the hegemonic discourses in their school and in society, respectively. In his concluding remarks the author discusses consequences for schools as “safe spaces” and emphasises the duty of teachers to consider their position within hegemonic discourses and societal power relations. 
520 |a Der Beitrag analysiert zwei Interview-Ausschnitte unter der Fragestellung, wie muslimischen Schülerinnen und Schülern in deutschen Schulen sozial und diskursiv bestimmte Positionen zugewiesen werden. Mit Pierre Bourdieu und Gayatri Chakravorty Spivak wird gefragt, ob muslimische Schülerinnen und Schüler ‚sprechen‘ können. Dabei wird gezeigt, dass die Interviewten in bestimmten Situationen keine Möglichkeit haben, ihre Perspektiven und Meinungen innerhalb eines hegemonialen Diskurses zum Ausdruck zu bringen. Abschließend diskutiert der Verfasser Konsequenzen für die Gestaltung einer differenzsensiblen Schulkultur und unterstreicht die Notwendigkeit, dass Lehrkräfte reflektieren, inwiefern gesellschaftliche Machtverhältnisse in ihren Beziehungen zu muslimischen Schülerinnen und Schülern wirksam werden. 
650 4 |a Muslim Students  |x Discourse Analysis  |x Religious Diversity in Germany 
650 4 |a Muslimische Schüler und Schülerinnen  |x Diskursanalyse  |x Religiöse Vielfalt in Deutschland 
652 |a AD:AH:AX:BJ:KBB 
689 0 0 |d g  |0 (DE-588)4011882-4  |0 (DE-627)104704861  |0 (DE-576)208896155  |2 gnd  |a Deutschland 
689 0 1 |d s  |0 (DE-588)4053369-4  |0 (DE-627)106167367  |0 (DE-576)20910354X  |2 gnd  |a Schüler 
689 0 2 |d s  |0 (DE-588)4040921-1  |0 (DE-627)106221205  |0 (DE-576)209042680  |2 gnd  |a Muslim 
689 0 3 |d s  |0 (DE-588)4077570-7  |0 (DE-627)106079751  |0 (DE-576)209205660  |2 gnd  |a Soziale Integration 
689 0 4 |d s  |0 (DE-588)4194747-2  |0 (DE-627)104330309  |0 (DE-576)210096292  |2 gnd  |a Diskursanalyse 
689 0 5 |d s  |0 (DE-588)4296178-6  |0 (DE-627)104164549  |0 (DE-576)210985100  |2 gnd  |a Religiöser Pluralismus 
689 0 |5 (DE-627) 
773 0 8 |i In  |t International journal of practical theology  |d Berlin [u.a.] : De Gruyter, 1997  |g 21(2017), 2, Seite 194-214  |h Online-Ressource  |w (DE-627)37905177X  |w (DE-600)2135774-2  |w (DE-576)254902219  |x 1612-9768  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:21  |g year:2017  |g number:2  |g pages:194-214 
856 4 0 |u http://dx.doi.org/10.1515/ijpt-2016-0019  |x Verlag  |3 Volltext 
935 |a mteo 
951 |a AR 
ELC |a 1 
ITA |a 1  |t 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 2994681390 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1567873421 
LOK |0 005 20180528112223 
LOK |0 008 180130||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 935   |a gruy 
LOK |0 936ln  |0 1442044721  |a KBB 
LOK |0 936ln  |0 1442043539  |a BJ 
LOK |0 936ln  |0 1442043016  |a AD 
LOK |0 936ln  |0 1550364804  |a AH 
LOK |0 936ln  |0 1442043253  |a AX 
ORI |a SA-MARC-ixtheoa001.raw 
REL |a 1 
STA 0 0 |a Discourse analysis,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,German Democratic Republic,Germany,Federal Republic of Germany,Germany,Germany,Soviet Occupation Zone,Germany,French Occupation Zone,Muslim,Muslim,Mohammedan,Moslem,Pupil,Pupil,Student,Schoolchild,Religious pluralism,Religion,Pluralism,Social integration,Social integration 
STB 0 0 |a Allemagne,Allemagne,Discours (linguistique),Intégration sociale,Musulman,Musulman,Pluralisme religieux,Élève <masc., motif>,Élève <masc.>,Écolier,Écolier,Écolier (motif),Écolier 
STC 0 0 |a Alemania,Alemania,Alumno,Alumno,Estudiante,Estudiante,Estudiante (Motivo),Estudiante,Análisis del discurso,Integración social,Musulmán,Musulmán,Pluralismo religioso 
STD 0 0 |a Analisi del discorso,Germania,Germania,Integrazione sociale,Musulmano,Musulmano,Pluralismo religioso,Studente <scuola, motivo>,Studente <scuola>,Allievo,Alunno,Allievo,Alunno,Allievo (motivo),Alunno (motivo),Allievo,Alunno 
STE 0 0 |a 学生,宗教多元主义,宗教多元论,德国,德国,穆斯林,穆斯林,语篇分析,篇章分析 
STF 0 0 |a 學生,宗教多元主義,宗教多元論,德國,德國,穆斯林,穆斯林,語篇分析,篇章分析 
STG 0 0 |a Alemanha,Alemanha,Aluno,Aluno,Estudante,Estudante,Estudante (Motivo),Estudante,Análise do discurso,Integração social,Muçulmano,Muçulmano,Pluralismo religioso 
STH 0 0 |a Германия (ГДР, мотив),Германия (мотив),Дискурсивный анализ,Мусульманин (мотив),Мусульманин,Религиозный плюрализм,Социальная интеграция,Школьник (мотив),Школьник 
STI 0 0 |a Ανάλυση λόγου,Γερμανία (ΛΔΓ, μοτίβο),Γερμανία (μοτίβο),Θρησκευτικός πλουραλισμός,Κοινωνική ένταξη,Μαθητής (μοτίβο),Μαθητής,Μουσουλμάνος (μοτίβο),Μουσουλμάνος 
SUB |a REL 
SYG 0 0 |a Germany,Amerikanische Zone Deutschlands,BRD,Britische Zone Deutschlands,Bundesrepublik Deutschland,Französische Zone Deutschlands,Vereinigtes Wirtschaftsgebiet Deutschlands,BRD,Bundesrepublik Deutschland,DDR,Deutsche Demokratische Republik , Vereinigtes Wirtschaftsgebiet,Bizone,Verwaltung des Vereinigten Wirtschaftsgebietes,Französische Zone,Zone Française d'Occupation,Französische Besatzungszone,ZFO,Länder,Westliche Bundesländer,Alte Bundesländer,Deutschland,Westdeutschland,Deutschland,Sowjetische Zone,Russische Zone,Sowjetische Besatzungszone,Russische Besatzungszone,Sowjetische Besatzungszone Deutschlands,Sowjetische Besatzungszone in Deutschland,Sowjetisch Besetzte Zone,Sowjetzone,Ostzone,SBZ,Britische Zone,British occupation zone,Britische Besatzungszone,British Zone of Control,Britisches Kontrollgebiet,British Element,Britisches Element,Amerikanische Zone,American occupation zone,Amerikanische Besatzungszone,ABZ,United States Area of Control,Amerikanisches Kontrollgebiet,U.S. zone of occupation,United States Zone,U.S. Zone,US-Zone,Westzonen,Westliche Besatzungszonen,Trizone,Östliche Bundesländer,Neue Bundesländer,Länder,Deutschland,Ostdeutschland,Deutschland,Deutschland,Alemanha,Alemania,Allemagne,Almanija,Almāniyā,Bondsrepubliek Duitsland,BRD,BRD,Bundesrepublik Deutschland,Deutschland,Deutschland,Federal Republic of Germany,Förbundsrepubliken Tyskland,Förbundsrepublikken Tyskland,FRG,Germany,Németországi Szövetségi Kőztársaság,Niemiecka Republika Federalna Niemiecka Republika Federalna,NRF,Repubblica Federale di Germania,Republic of Germany,República Federal da Alemanha,República Federal de Alemania,Republik Federasi Djerman,Republika Federalna Niemiec,République Fédérale d'Allemagne,RFN,Saksan Liittotasavalta,Westdeutschland,Deutsche Demokratische Republik,DDR,Deutschland,German Democratic Republic,GDR,République Démocratique Allemande,RDA,Germanskaja Demokratičeskaja Respublika,Demokratičeskaja Respublika,Democratic Republic,Demokratische Republik,Niemiecka Republika Demokratyczna,NRD,Ǧumhūrīyat Almāniyā ad-Dīmuqrāṭīya,República Democrática Alemana,Saksan Demokraattisen Tasavallan,Repubblica Democratica Tedesca,Mitteldeutschland,Ostdeutschland,East Germany,Ostzone,Deutsche Länder,Germany,Heiliges Römisches Reich,Rheinbund,Deutscher Bund,Norddeutscher Bund,Deutsches Reich,Deutschland,Deutschland,BRD,Federal Republic of Germany,Republic of Germany,Allemagne,Ǧumhūrīyat Almāniyā al-Ittiḥādīya,Bundesrepublik Deutschland,BRD,Niemcy,République Fédérale d'Allemagne,Repubblica Federale di Germania,Germanija,Federativnaja Respublika Germanija,FRG,Deyizhi-Lianbang-Gongheguo , Schuljugend , Muslimin,Muslime,Mohammedaner,Mohammedanerin,Moslem,Muselman,Muselmann,Moslemische Frau,Muslimische Frau,Muslima,Moslemin,Mosliminnen,Moslem,Mohammedaner,Muselman,Muselmann,Muslime , Integration <Soziologie>,Gesellschaftliche Integration,Soziale Eingliederung , Discourse analysis,Redeanalyse , Religion,Religiöse Vielfalt 
TIM |a 100019901003_100020241231  |b 1990-10-03 - 2024