The Position of Muslim Pupils in Discourses at German Schools: Two Accounts
The article analyses two interview extracts with the focus on the social and discursive position of Muslim students in German schools. With Pierre Bourdieu and Gayatri Chakravorty Spivak, the author asks if these Muslim students can “speak”. It can be demonstrated that the interviewed students do no...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Electronic Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
2017
|
In: |
International journal of practical theology
Year: 2017, Volume: 21, Issue: 2, Pages: 194-214 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Germany
/ Pupil
/ Muslim
/ Social integration
/ Discourse analysis
/ Religious pluralism
|
IxTheo Classification: | AD Sociology of religion; religious policy AH Religious education AX Inter-religious relations BJ Islam KBB German language area |
Further subjects: | B
Muslimische Schüler und Schülerinnen
Discourse analysis
Religiöse Vielfalt in Deutschland
B Muslim Students Discourse Analysis Religious Diversity in Germany |
Online Access: |
Volltext (Verlag) |
Summary: | The article analyses two interview extracts with the focus on the social and discursive position of Muslim students in German schools. With Pierre Bourdieu and Gayatri Chakravorty Spivak, the author asks if these Muslim students can “speak”. It can be demonstrated that the interviewed students do not have the opportunity to express in specific situations their perspectives and opinions within the hegemonic discourses in their school and in society, respectively. In his concluding remarks the author discusses consequences for schools as “safe spaces” and emphasises the duty of teachers to consider their position within hegemonic discourses and societal power relations. Der Beitrag analysiert zwei Interview-Ausschnitte unter der Fragestellung, wie muslimischen Schülerinnen und Schülern in deutschen Schulen sozial und diskursiv bestimmte Positionen zugewiesen werden. Mit Pierre Bourdieu und Gayatri Chakravorty Spivak wird gefragt, ob muslimische Schülerinnen und Schüler ‚sprechen‘ können. Dabei wird gezeigt, dass die Interviewten in bestimmten Situationen keine Möglichkeit haben, ihre Perspektiven und Meinungen innerhalb eines hegemonialen Diskurses zum Ausdruck zu bringen. Abschließend diskutiert der Verfasser Konsequenzen für die Gestaltung einer differenzsensiblen Schulkultur und unterstreicht die Notwendigkeit, dass Lehrkräfte reflektieren, inwiefern gesellschaftliche Machtverhältnisse in ihren Beziehungen zu muslimischen Schülerinnen und Schülern wirksam werden. |
---|---|
ISSN: | 1612-9768 |
Contains: | In: International journal of practical theology
|
Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/ijpt-2016-0019 |