The Position of Muslim Pupils in Discourses at German Schools: Two Accounts

The article analyses two interview extracts with the focus on the social and discursive position of Muslim students in German schools. With Pierre Bourdieu and Gayatri Chakravorty Spivak, the author asks if these Muslim students can “speak”. It can be demonstrated that the interviewed students do no...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:International journal of practical theology
Main Author: Willems, Joachim 1974- (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter 2017
In: International journal of practical theology
Standardized Subjects / Keyword chains:B Germany / Pupil / Muslim / Social integration / Discourse analysis / Religious pluralism
IxTheo Classification:AD Sociology of religion; religious policy
AH Religious education
AX Inter-religious relations
BJ Islam
KBB German language area
Further subjects:B Muslimische Schüler und Schülerinnen Discourse analysis Religiöse Vielfalt in Deutschland
B Muslim Students Discourse Analysis Religious Diversity in Germany
Online Access: Volltext (Verlag)
Description
Summary:The article analyses two interview extracts with the focus on the social and discursive position of Muslim students in German schools. With Pierre Bourdieu and Gayatri Chakravorty Spivak, the author asks if these Muslim students can “speak”. It can be demonstrated that the interviewed students do not have the opportunity to express in specific situations their perspectives and opinions within the hegemonic discourses in their school and in society, respectively. In his concluding remarks the author discusses consequences for schools as “safe spaces” and emphasises the duty of teachers to consider their position within hegemonic discourses and societal power relations.
Der Beitrag analysiert zwei Interview-Ausschnitte unter der Fragestellung, wie muslimischen Schülerinnen und Schülern in deutschen Schulen sozial und diskursiv bestimmte Positionen zugewiesen werden. Mit Pierre Bourdieu und Gayatri Chakravorty Spivak wird gefragt, ob muslimische Schülerinnen und Schüler ‚sprechen‘ können. Dabei wird gezeigt, dass die Interviewten in bestimmten Situationen keine Möglichkeit haben, ihre Perspektiven und Meinungen innerhalb eines hegemonialen Diskurses zum Ausdruck zu bringen. Abschließend diskutiert der Verfasser Konsequenzen für die Gestaltung einer differenzsensiblen Schulkultur und unterstreicht die Notwendigkeit, dass Lehrkräfte reflektieren, inwiefern gesellschaftliche Machtverhältnisse in ihren Beziehungen zu muslimischen Schülerinnen und Schülern wirksam werden.
ISSN:1612-9768
Contains:In: International journal of practical theology
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/ijpt-2016-0019