Reading Romans 1 on Homosexuality in the Light of Biblical/Jewish and Greco-Roman Perspectives of its Time

In seeking common ground with his readers Paul uses same sex relations to depict human depravity. In doing so he uses many of the arguments familiar from ethical discourse in the Greco-Roman world of his time, but employs them within a Jewish frame of reference. Thus the perverted mind, attitudes an...

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Bibliographic Details
Main Author: Loader, William R.G. 1944- (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter 2017
In: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Year: 2017, Volume: 108, Issue: 1, Pages: 119-149
Standardized Subjects / Keyword chains:B Bible. Römerbrief 1,18-32 / Homosexuality
IxTheo Classification:HC New Testament
NCF Sexual ethics
Further subjects:B Homosexual Passion Perversion Male Female
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:In seeking common ground with his readers Paul uses same sex relations to depict human depravity. In doing so he uses many of the arguments familiar from ethical discourse in the Greco-Roman world of his time, but employs them within a Jewish frame of reference. Thus the perverted mind, attitudes and actions are produced by perverted responses to God. The shame of making males passive is ultimately the shame of contravening what God created them to be. Exceptionally he relates the unnatural not to denying procreation, but to denying the created order of (only) male and female and implies the Leviticus prohibitions apply to both. Strong passion is problematic when wrongly directed. Paul’s argument is typically theological and psychological.
Da er eine gemeinsame Basis mit seinen Lesern sucht, verwendet Paulus das Beispiel gleichgeschlechtlicher Beziehungen, um die menschliche Verdorbenheit darzustellen. Dabei benutzt er viele der Argumente, die vom ethischen Diskurs in der griechisch-römischen Welt seiner Zeit her vertraut sind, wendet diese aber innerhalb eines jüdischen Referenzrahmens an. So werden die pervertierten Gedanken, Einstellungen und Handlungen hervorgerufen durch pervertierte Reaktionen auf Gott. Die Schande, Männer den passiven Part einnehmen zu lassen, ist letzten Endes die Schande, dem zuwiderzuhandeln, was Gott sie zu sein geschaffen hat. Ungewöhnlicherweise bezieht er das “Unnatürliche” nicht darauf, sich der Fortpflanzung zu verweigern, sondern darauf, die geschaffene Ordnung von (ausschließlich) “männlich und weiblich” abzulehnen, und impliziert damit, dass die Verbote in Leviticus für beide Geschlechter gelten. Starke Leidenschaft ist dann problematisch, wenn sie in die falsche Richtung gelenkt wird. Paulus’ Argumentation ist typisch theologisch und psychologisch.
ISSN:1613-009X
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/znw-2017-0004