Shared Ideas in Job and Deutero-Isaiah

It has been suggested that the books of Job and of Deutero-Isaiah (Isaiah 40–55) have a variety of similarities in their linguistic features and common subject-matter and because of this, it has been argued that there is literary dependence or influence of one book upon the other. Although such an a...

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Bibliographic Details
Main Author: Kwon, JiSeong James 1977- (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter 2017
In: Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Year: 2017, Volume: 129, Issue: 1, Pages: 32-46
Standardized Subjects / Keyword chains:B Job / Bible. Jesaja 40-55
IxTheo Classification:HB Old Testament
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:It has been suggested that the books of Job and of Deutero-Isaiah (Isaiah 40–55) have a variety of similarities in their linguistic features and common subject-matter and because of this, it has been argued that there is literary dependence or influence of one book upon the other. Although such an author-oriented approach, by which scholars explain similarities by the theory of literary references, has some value, there is no specific reason to understand those similarities by a sort of direct literary dependence. However, these two books are likely to include the common scribal mindset of the Persian period. Here I put forward shared ideas of God’s universal control and freedom which are distinct from the Mosaic covenant and apocalyptic ideas. With these comparisons between Job/Deutero-Isaiah and other concepts in the Hebrew Bible, I propose the dating of the two books and argue that these cultural ideas about God’s control and freedom reflect the Persian scribal idea on the formation of the two books.
Mit Verweis auf sprachliche und inhaltliche Gemeinsamkeiten zwischen den Büchern Hiob und Deuterojesaja (Jes 40–55) wurde behauptet, dass es eine literarische Abhängigkeit gebe oder das eine Buch das andere beeinflusst habe. Trotz des Wertes eines solchen autorenorientierten Ansatzes gibt es keinen Grund solche Ähnlichkeiten durch eine direkte literarische Abhängigkeit zu erklären. Wahrscheinlich teilen diese Bücher allerdings die gemeinsame Denkweise der Schreiber in der Perserzeit. Dazu schlage ich geteilte Vorstellungen einer universalen Kontrolle durch Gott und Freiheit vor, die sich vom mosaischen Bund und apokalyptischen Ideen unterscheiden. Auf dem Hintergrund dieses Vergleichs zwischen Hiob/Deuterjesaja und anderen Konzepten der Hebräischen Bibel schlage ich eine Datierung der beiden Bücher vor und behaupte, dass diese kulturellen Vorstellungen göttlicher Kontrolle und Freiheit die Vorstellungen der Schreiber zur Zeit der Entstehung der Bücher widerspiegeln.
L’observation de nombreuses similitudes linguistiques et thématiques entre les livres de Job et du Deutéro-Esaïe (Esaïe 40–55) ont induit l’idée d’une dépendance ou influence littéraire d’un livre sur l’autre. Bien qu’une telle approche, par laquelle les chercheurs expliquent les similitudes par la théorie de dépendences littéraires, se justifie, elle ne s’impose pas. Les deux livres reflètent vraisemblablement la même mentalité de certains scribes de l’époque perse. L’auteur souligne les idées partagées du contrôle universel et de la liberté divine, distincts de l’alliance mosaïque et des idées apocalyptiques. A partir de ces comparaisons entre les livres de Job et du Deutéro-Esaïe et d’autres concepts de la Bible hébraïque, il propose de dater les deux livres à la même époque et défend l’idée que ces idées culturelles sur le contrôle et la liberté de Dieu reflètent une compréhension perse des scribes au niveau de la formation des deux livres.
ISSN:1613-0103
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zaw-2017-0003