Meister Eckhart’s Non-standard natural theology

In this paper, I discuss Meister Eckhart’s approach to natural theology and specifically to the question of God’s existence. I argue that, according to the Eckhartian position, God’s existence is not to be regarded as the result of an (a posteriori or a priori) inference, but as metaphysical self-ev...

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Main Author: Vinco, Roberto 1977- (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
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Published: De Gruyter [2016]
In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Year: 2016, Volume: 58, Issue: 4, Pages: 473-488
Standardized Subjects / Keyword chains:B Eckhart Meister 1260-1328 / Natural theology / Metaphysics / Existence of God
IxTheo Classification:AB Philosophy of religion; criticism of religion; atheism
KAF Church history 1300-1500; late Middle Ages
KDB Roman Catholic Church
NBC Doctrine of God
Further subjects:B Natural Theology Metaphysics Medieval Philosophy Meister Eckhart
Online Access: Presumably Free Access
Volltext (Verlag)
Description
Summary:In this paper, I discuss Meister Eckhart’s approach to natural theology and specifically to the question of God’s existence. I argue that, according to the Eckhartian position, God’s existence is not to be regarded as the result of an (a posteriori or a priori) inference, but as metaphysical self-evidence. This non-inferential conception, based on a fundamental unity between natural theology and general metaphysics, constitutes an alternative to the standard Avicennian paradigm that lies at the heart of most of the natural-theological projects of the scholastic tradition.
In diesem Aufsatz analysiere ich Meister Eckharts Zugang zur natürlichen Theologie und insbesondere zur Frage nach der Existenz Gottes. Ziel des Aufsatzes besteht darin zu zeigen, dass nach der Eckhartschen Auffassung die Existenz Gottes nicht als Resultat einer apriorischen oder aposteriorischen Inferenz zu verstehen ist, sondern als eine metaphysische Selbstevidenz. Diese nicht-inferentielle Konzeption, die auf einer fundamentalen Einheit zwischen natürlicher Theologie und allgemeiner Metaphysik beruht, bietet eine Alternative zum Avicennischen Standard-Paradigma an, das den Kern der Mehrheit der naturtheologischen Projekte der scholastischen Tradition ausmacht.
Item Description:Gesehen am 07.04.2021
ISSN:1612-9520
Contains:In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/nzsth-2016-0027