Juda als Sachwalter Israels Geschichtstheologie nach dem Ende des Nordreiches in Hos 13 und Ps 78

Abstract: Hos 13 and Psalm 78 present elements of a Judean interpretation of history at the end of the 8 th (Hos 13) or in the early 7 th BCE (Ps 78). They address the downfall of Northern Israel and the consequences for the understanding and the role of Judah within Israel. Both texts interpret the...

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Bibliographic Details
Published in:Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Main Author: Weingart, Kristin 1974- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
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Published: De Gruyter 2015
In: Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Standardized Subjects / Keyword chains:B Decline / Bible. Psalmen 78 / Israel (Antiquity) / Judah (Monarchy)
IxTheo Classification:HB Old Testament
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Parallel Edition:Electronic
Description
Summary:Abstract: Hos 13 and Psalm 78 present elements of a Judean interpretation of history at the end of the 8 th (Hos 13) or in the early 7 th BCE (Ps 78). They address the downfall of Northern Israel and the consequences for the understanding and the role of Judah within Israel. Both texts interpret the end of the Northern Kingdom as a divine judgment brought about by the self-sufficiency and conceit of the Northern Israelites. As a result, there is a profound shift of balance within Israel. Judah becomes the primary representative of Israel. This interpretation of history has, esp. in Ps 78, a strong legitimizing force for the Jerusalem cult and monarchy and stands behind the increasing use of the name »Israel« as an alternative designation for Judah.
Zusammenfassung: Hos 13* und Ps 78* sind Reflexe einer judäischen Geschichtsdeutung am Ende des 8. Jh.s (Hos 13) bzw. Anfang des 7. Jh.s v. Chr. (Ps 78); sie thematisieren den Untergang des Nordreiches und die sich daraus ergebenden Konsequenzen für das Verständnis und die Rolle Judas innerhalb Israels. Beide Texte deuten das Ende Nord-Israels als Gericht JHWHs infolge der Selbstüberhebung der Nord-Israeliten. Als Folge ergibt sich eine tiefgreifende Verschiebung der Gewichte innerhalb Israels: Juda wird zum primären Repräsentanten Israels bzw. Sachwalter des israelitischen Erbes. Diese Geschichtsdeutung weist insbesondere in Ps 78 eine starke legitimatorische Tendenz zugunsten des Jerusalemer Kults und Königtums auf und hat ihr Pendant in der zunehmenden Verwendung des Israel-Namens als alternative Bezeichnung Judas.
Résumé: Osée 13* et Ps 78 sont le reflet d’une interprétation de l’histoire judaic à la fin du 8ème (Os 13) ou début du 7ème siècle avant JC. Ils se concentrent sur la chute du royaume du Nord et ses conséquences pour le rôle de Judah en Israël. Les deux textes interprets la fin du royaume du Nord comme un résultat de juridiction de YHWH. En conséquence, il y a un profond changement dans l’équilibre intérieur d’Israël: Judah devient le principaux représentants d’Israël. Cette interpretation de l’histoire a, en particulier dans Ps 78, une tendance forte de légitimer le culte de Jérusalem et de la monarchie, et a sa contrepartie dans l’utilisation du nom Israël comme un nom alternatif de Judah.
ISSN:1613-0103
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zaw-2015-0024