Burning incense for a focus group discussion: Acquiring a spirituality of liminality for doing liturgical research in an African context from an emic perspective

In this article the author critically reflects on his experiences while conducting qualitative liturgical research in local communities in South Africa. After a brief sketch of the context and introducing his approach, three types of examples are presented and reflected upon critically. In conclusio...

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Bibliographic Details
Main Author: Wepener, Cas 1972- (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter 2015
In: International journal of practical theology
Year: 2015, Volume: 19, Issue: 2, Pages: 271-291
Standardized Subjects / Keyword chains:B Africa / Liturgy / Empirical research / Spirituality / Borderline situation
IxTheo Classification:AA Study of religion
CB Christian life; spirituality
KBN Sub-Saharan Africa
RC Liturgy
Online Access: Presumably Free Access
Volltext (Verlag)
Description
Summary:In this article the author critically reflects on his experiences while conducting qualitative liturgical research in local communities in South Africa. After a brief sketch of the context and introducing his approach, three types of examples are presented and reflected upon critically. In conclusion, an argument is presented for a specific kind of spirituality that is needed in order to undertake ethnographic-style participatory observation for liturgical research on African soil, namely a spirituality of liminality. For a researcher who is not a member of the tradition and culture in which the research is being conducted, this spirituality of liminality is necessary in order to develop an emic perspective without defining the people whose worshipping tradition is being researched as ‘other’. This spirituality of liminality is an important characteristic for a researcher who engages in qualitative ethnographic-style liturgical research in a postcolonial context.
In diesem Artikel reflektiert der Autor kritisch auf seine Erfahrung von qualitativer liturgischer Forschung in Gemeinden in Südafrika. Nach einer kurzen Beschreibung des Kontextes und einer Einführung der Vorgehensweise werden drei Beispiele vorgestellt und kritisch betrachtet. Der Autor kommt zu dem Schluss, dass eine besondere Art von Spiritualität notwendig ist für ethnographische teilnehmende Beobachtung für liturgische Forschung in Afrika, nämlich eine Spiritualität der Liminalität. Dies ist notwendig für Forscher, die nicht der beforschten Tradition und Kultur angehören, um eine emische Perspektive erlangen, ohne die Teilnehmer der beforschten Gottesdiensttradition als ‚Andere‘ zu definieren. Diese Spiritualität der Liminalität ist ein wichtiges Merkmal von Forschern bei der Durchführung von qualitativer, ethnographischer Liturgieforschung in postkolonialen Kontexten.
ISSN:1612-9768
Contains:In: International journal of practical theology
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/ijpt-2014-0036