Jonathan Edwards, Hypostasis, impeccability, and Immaterialism

More and more theologians are giving up the doctrine of Christ’s impeccability. This has a great deal to do with how one construes certain metaphysical assumptions about human nature. For some theologians of the Reformed tradition, in particular, Christ’s human nature consists of an immaterial soul...

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Main Author: Hamilton, S. Mark (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
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Published: De Gruyter 2016
In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Year: 2016, Volume: 58, Issue: 2, Pages: 206-228
Standardized Subjects / Keyword chains:B Edwards, Jonathan 1703-1758 / Reformed theology / Hypostatic union / Sinlessness / Body / Immaterialism
IxTheo Classification:KAH Church history 1648-1913; modern history
KDD Protestant Church
NBE Anthropology
NBF Christology
Further subjects:B Immaterialism Impeccability Hypostasis Jonathan Edwards Idealism
Online Access: Volltext (Verlag)
Description
Summary:More and more theologians are giving up the doctrine of Christ’s impeccability. This has a great deal to do with how one construes certain metaphysical assumptions about human nature. For some theologians of the Reformed tradition, in particular, Christ’s human nature consists of an immaterial soul and a material body, so much so, that this so-called ‘mind-body dualist’ structure of human nature has become seemingly indispensible to maintaining an impeccable Christ. In this paper, I explore how an alternative metaphysical story about Christ’s human nature, put forward by the American Reformed theologian, Jonathan Edwards (1703–1758), offers both a coherent Christological account of Christ’s human nature and at the same time, offers some ancillary promise for maintaining Christ’s impeccability by virtue of its being able to overcome the challenge to mind-body dualist metaphysics known as ‘interactionism’.
I Immer mehr Theologen geben das Dogma von Christi Sündlosigkeit auf. Das liegt insbesondere daran, wie bestimmte metaphysische Annahmen über die menschliche Natur konstruiert werden. Für manche Theologen der reformierten Tradition besteht Christi menschliche Natur aus einer immateriellen Seele und einem materiellen Leib, so dass ein solcher Leib-Seele-Dualismus unverzichtbar zu sein scheint, um an einem sündlosen Christus festzuhalten. In diesem Beitrag erörtere ich, wie ein alternatives metaphysisches Verständnis der menschlichen Natur Christi, die von Jonathan Edwards (1703–1758) vorgebracht wurde, beides eröfffnet: einen kohärenten christologischen Zugang zur menschlichen Natur Christi und gleichzeitig eine hilfreiche Aussicht, um an Christi Sündlosigkeit festzuhalten, insofern Edwards’ die Infragestellung des Leib-Seele-Dualismus durch den sogenannten Interaktionismus beantworten kann.
ISSN:1612-9520
Contains:In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/nzsth-2016-0013