Jugendverbände in die Schule?: Empirische Erkundungen in einem Kooperationsprojekt von Ganztagsschule und katholischer Jugendverbandsarbeit

Due to the expansion of all-day-schools in Germany, pupils have less and less time for leisure activities – including religious activities. At the same time, more and more all-day-schools collaborate with extracurricular organizations – partly with church organizations – to enhance their extracurric...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:International journal of practical theology
Authors: Gärtner, Claudia (Author) ; Kempfer, Karin (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter 2016
In: International journal of practical theology
Standardized Subjects / Keyword chains:B Germany / Full day school / Bund der Deutschen Katholischen Jugend / Cooperation / School ministry
IxTheo Classification:KBB German language area
KDB Roman Catholic Church
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B Religious Education All-day School Church Youth Association
Online Access: Presumably Free Access
Volltext (Verlag)
Description
Summary:Due to the expansion of all-day-schools in Germany, pupils have less and less time for leisure activities – including religious activities. At the same time, more and more all-day-schools collaborate with extracurricular organizations – partly with church organizations – to enhance their extracurricular programs. The question, what chances and limitations cooperation projects between the ‘systems’ school and youth ministry have, is unexplored. The article discusses these questions conceptually and investigates all-day-schools empirically; based on a qualitative study of a cooperation project between all-day-schools and an association of church youth work (BDKJ).
Durch die Ausweitung der Ganztagsschule in Deutschland haben Schüler immer weniger Zeit für Freizeit – und damit auch für religiöse Aktivitäten. Zugleich kooperieren immer mehr Ganztagsschulen mit außerschulischen, teils auch kirchlichen Organisationen und Einrichtungen, um ihr außerunterrichtliches Angebot zu bereichern. Welche Chancen und Grenzen solche Kooperationsprojekte zwischen den Systemen Schule und kirchlicher Jugendarbeit besitzen, ist bislang weitgehend unerforscht. Im folgenden Beitrag werden diese daher sowohl konzeptionell entfaltet als auch anhand einer qualitativen Studie eines Kooperationsprojekts zwischen kirchlicher Jugendverbandsarbeit (BDKJ) und Ganztagsschule empirisch näher untersucht.
ISSN:1612-9768
Contains:In: International journal of practical theology
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/ijpt-2014-0053