Joseph, Jehoiachin, and Cyrus: On Book Endings, Exoduses and Exiles, and Yehudite/Judean Social Remembering

Abstract: In a recent ZAW article, Michael Chan argues that II Reg 25,27–30 alludes to Gen 40–41, and that this allusion provides a hermeneutical key for understanding the purpose of II Reg 25,27–30 in an Enneateuchal context: it points to an imminent exodus, a return from exile and a gathering of d...

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Bibliographic Details
Published in:Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Main Author: Wilson, Ian Douglas 1981- (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter 2014
In: Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Standardized Subjects / Keyword chains:B David, Israel, König / Royal house / Exodus / Babylonian Captivity / Identity / Bible. Könige 2. 25,27-30 / Judea
IxTheo Classification:HB Old Testament
Online Access: Presumably Free Access
Volltext (lizenzpflichtig)
Parallel Edition:Electronic
Description
Summary:Abstract: In a recent ZAW article, Michael Chan argues that II Reg 25,27–30 alludes to Gen 40–41, and that this allusion provides a hermeneutical key for understanding the purpose of II Reg 25,27–30 in an Enneateuchal context: it points to an imminent exodus, a return from exile and a gathering of diaspora in the promised land. This article picks up where Chan left off, in order to flesh out some of the implications of his contribution. It argues that remembering exodus at the end of II Reg included hope, as Chan says, but also struggles and failure, punishment and death. Exodus is multivocal. Likewise, the end of II Reg contributes to a multivocal discourse concerning Davidic kingship, which included the end of Chronicles and prophetic literature. The diminution of Davidic kingship in II Reg 25,27–30 is balanced by other perspectives. The article concludes with an observation on the import of this multivocality for Yehudite social memory.
Résumé: Dans un article récent de la ZAW, Michael Chan tente d’établir que II Rois 25,27–30 fait allusion à Gen. 40–41, et que cette relation offre une clé herméneutique pour la compréhension de cette péricope dans le contexte de l’Ennéateuque: celle-ci renvoie à un exode imminent, un retour de l’exil et un rassemblement de la diaspora en terre promise. Cette étude prend le relais de celle de Chan, afin d’élucider certaines implications de sa contribution. L’A. soutient que l’évocation de l’Exode à la fin de II Rois inclut l’espérance (comme Chan le dit), mais aussi les combats et les échecs, la punition et la mort. L’exode est polysémique. De la même manière, la fin de II Rois contribue à un discours polyvalent sur la royauté de David, auquel participent aussi la fin des Chroniques et la littérature prophétique. L’amoindrissement de la royauté davidique en II Rois 25,27–30 est compensé par d’autres perspectives. On note enfin l’importance de cette polysémie pour la mémoire collective de Juda.
Zusammenfassung: In einem aktuellen ZAW-Aufsatz argumentiert Michael Chan, dass II Reg 25,27–30 auf Gen 40–41 anspielt, und dass diese Anspielung einen hermeneutischen Schlüssel für das Verständnis von II Reg 25,27–30 im Kontext des Enneateuch bereitstellt: Diese verweist auf einen nahe bevorstehenden Exodus, eine Rückkehr aus dem Exil und eine Sammlung der Diaspora im verheißenen Land. Dieser Artikel beginnt dort, wo Chan aufgehört hat, um einige der Konsequenzen seines Beitrags zu verdeutlichen. Es wird argumentiert, dass die Erinnerung an den Exodus am Ende von II Reg Hoffnung einschließt, wie Chan sagt, aber auch Kämpfe und Scheitern, Strafe und Tod. Der Exodus ist mehrdeutig. In ähnlicher Weise trägt das Ende von II Reg zu einem vielstimmigen Diskurs über das davidische Königtum bei, zu dem auch das Ende der Chronik und die prophetische Literatur gehören. Die Verkleinerung des davidischen Königtums in II Reg 25,27–30 wird durch andere Perspektiven ausbalanciert. Der Artikel schließt mit einer Beobachtung über die Bedeutung dieser Vielstimmigkeit für das kollektive Gedächtnis Jehuds.
ISSN:1613-0103
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zaw-2014-0032