The Question of the Order of Job 26,7–13 and the Cosmogonic Tradition of Zaphon

Abstract: The paper argues that comparison with other biblical and ancient Near Eastern texts reveals that the extant text of Job 26,7–13 represents a cosmogonic myth in reverse order. Not having been recognized as such, the passage has rarely been discussed in reviews of accounts of God’s defeat of...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Ayali-Darshan, Nogah (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Interlibrary Loan:Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany)
Published: 2014
In: Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Year: 2014, Volume: 126, Issue: 3, Pages: 402-417
Standardized Subjects / Keyword chains:B Order / Cosmogony / Bible. Ijob 26,7-13
IxTheo Classification:HB Old Testament
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Parallel Edition:Non-electronic
Description
Summary:Abstract: The paper argues that comparison with other biblical and ancient Near Eastern texts reveals that the extant text of Job 26,7–13 represents a cosmogonic myth in reverse order. Not having been recognized as such, the passage has rarely been discussed in reviews of accounts of God’s defeat of the Sea or adduced as proof that no link between theomachy and cosmogony existed in ancient Israelite traditions. The proposed original order not only explains the text’s composition but also reveals the existence of unique and previously unrecognized elements of the Israelite legend of creation, in particular the motif of the creation of Mount Zaphon as Yhwh’s abode at the culmination of the cosmogony. Naming Zaphon rather than any Israelite mountain names suggests that the cosmogonic tradition recorded in Job 26 – although not attested in Ugarit – was common in Canaan prior to the establishment of the kingdoms of Israel and Judah.
Résumé: Il est montré ici que le texte de Job 26,7–13, comparé à d’autres textes bibliques et du Proche-Orient antique, décrit le mythe cosmogonique selon un processus inversé. Ceci n’a pas été reconnu jusqu’ici, car ce passage n’a été que rarement étudié quant au triomphe divin sur la mer ou bien relié au fait que les traditions israélites anciennes n’établissent pas de lien entre théomachie et cosmogonie. L’ordre inverse proposé n’éclaire pas seulement la composition du texte, mais met également en lumière des aspects particuliers du mythe de création hébraïque, jusqu’ici peu considérés, ainsi le motif de la création du mont Saphôn, siège de Yhwh au sommet de sa création. Le nom de Saphôn, au lieu d’autres noms de montagnes, renvoie à une tradition cosmogonique commune en Canaan – même si elle n’est pas attestée à Ugarit –, avant même la fondation des royaumes d’Israël et de Juda.
Zusammenfassung: In dem Aufsatz wird argumentiert, dass der vorliegende Text von Hiob 26,7–13 verglichen mit anderen biblischen und altorientalischen Texten die umgekehrte Reihenfolge eines Weltschöpfungsmythos darstellt. Dass dies bisher nicht erkannt wurde, ist darin begründet, dass die Stelle selten im Rückblick auf Gottes Sieg über das Meer diskutiert oder als Beweis dafür herangezogen worden ist, dass in den altisraelitischen Traditionen keine Verbindung zwischen Götterkampf und Weltschöpfung bestand. Die vorgeschlagene ursprüngliche Reihenfolge erklärt nicht nur die Komposition des Textes, sondern offenbart auch die Existenz einzigartiger und bisher nicht berücksichtigter Elemente der israelitischen Schöpfungslegende, insbesondere das Motiv der Schöpfung des Berges Zaphon als Jhwhs Wohnstätte auf dem Höhepunkt der Weltschöpfung. Die Nennung des Zaphon anstelle irgendeines anderen israelitischen Bergnamen deutet darauf hin, dass in Hiob 26 eine Weltschöpfungstradition bewahrt ist, die – wenn auch nicht in Ugarit bezeugt – in Kanaan vor der Gründung der Königreiche Israel und Juda Allgemeingut war.
Physical Description:Online-Ressource
ISSN:1613-0103
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zaw-2014-0025