Re-imagining world Christianity: challenging territorial essentialism

The story of a church service in Tanzania led by American missionaries is used as a tool to explore, critique and expand prevalent imaginaries of World Christianity. The first imaginary tacitly leaves out the West in World Christianity by continuing western theological normativity. Second, there is...

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Published in:Resistance and visions
Main Author: Hof, Eleonora 1986- (Author)
Format: Electronic/Print Article
Language:English
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Published: Peeters 2014
In: Resistance and visions
Online Access: Volltext (doi)
Description
Summary:The story of a church service in Tanzania led by American missionaries is used as a tool to explore, critique and expand prevalent imaginaries of World Christianity. The first imaginary tacitly leaves out the West in World Christianity by continuing western theological normativity. Second, there is a geographic imaginary that interprets World Christianity according to continental/regional divisions. The last imaginary stresses transnational ties and their complexity and is attentive to the way in which power relationships are shaped. Territorial essentialism, which is a common strategy in the first two imaginaries, nevertheless hampers the study of World Christianity. It is defined as the naturalization of a given territory by using it as the primary lens of interpretation. Three problems connected to this strategy are discussed: territorial essentialism could give rise to a triumphalist discourse, it imagines World Christianity as a level playing field, and it can lead to considering cultures as bounded wholes. Using gender as a critical category, tropes of imagining World Christianity are challenged, shifting attention from travelling and exploration towards storytelling. Storytelling provides room for ambivalence, displacement, rupture, continuity, and the strategies of identity negotiation. In conclusion, I argue for a sustained emphasis on missionary geopolitics in the light of the continued missionary presence of the West.
Die Geschichte eines Gottesdienstes in Tansania unter der Leitung von amerikanischen Missionaren wird als Mittel verwendet, um vorherrschende Vorstellungen von Weltchristenheit zu untersuchen, kritisieren und auszuweiten. Das erste Imaginäre schließt stillschweigend den Westen aus der Weltchristenheit aus, indem eine westliche theologische Normativität weiterverfolgt wird. Zweitens gibt es ein geographisches Imaginäres, das die Weltchristenheit nach kontinentalen, regionalen Unterscheidungen interpretiert. Das letzte Imaginäre unterstreicht transnationale Verbindungen und ihre Komplexität und zeigt ein feines Gespür dafür, wie Machtverhältnisse gebildet werden. Territorialer Essentialismus, eine häufige Strategie in den beiden ersten Imaginären, behindert das Studium der Weltchristenheit. Er wird als die Naturalisierung eines bestimmten Territoriums durch seine Verwendung als vorherrschende Interpretationsperspektive definiert. Drei damit zusammenhängende Probleme werden diskutiert: Territorialer Essentialismus kann zu einem triumphalistischen Diskurs führen; er kann die Weltchristenheit so darstellen, als ob gleiche Voraussetzungen für alle bestünden; und er kann dazu führen, dass Kulturen als geschlossenes Ganzes gesehen werden. Der Gebrauch von Gender als kritische Kategorie stellt Metaphern, wie Weltchristenheit vorgestellt wird, in Frage, indem die Aufmerksamkeit von Reisen und Erforschung zum Erzählen hin verschoben wird. Erzählen schafft Raum für Ambivalenz, Verlagerung, Bruch, Kontinuität und Strategien der Verhandlung von Identitäten. Zum Schluss plädiere ich für die Betonung der missionarischen Geopolitik angesichts der fortdauernden missionarischen Präsenz des Westens.
ISBN:9042931736
Contains:In: Resistance and visions
Persistent identifiers:DOI: 10.2143/ESWTR.22.0.3040797