In-between spaces: women, travelling and the Christian tradition
Christians are pilgrims by definition and by vocation. If their real homeland is heaven, earthly life is for them nothing else but a pilgrimage or an exile, their true life being eternal life. The Holy Land is seen not as a physical or geographical place, but as a spiritual one, so that it is possib...
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Format: | Electronic/Print Article |
Language: | English |
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Published: |
Peeters
2013
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In: |
In-between spaces
Year: 2013, Pages: 29-51 |
Online Access: |
Volltext (doi) |
Summary: | Christians are pilgrims by definition and by vocation. If their real homeland is heaven, earthly life is for them nothing else but a pilgrimage or an exile, their true life being eternal life. The Holy Land is seen not as a physical or geographical place, but as a spiritual one, so that it is possible to pass from the earthly Jerusalem to the heavenly one; there is no need to go to the Holy Places, as long as human life is based on the Gospel’s teachings. Especially in the context of the pilgrimages to the Holy Land with women as protagonists, we can note the importance for Christian life as being in an in-between space, when these women are presented as mulier virilis, in the act of abandoning the physical and moral weakness of their female condition, and are ready to become spiritually men. Imitatio Christi leads a woman to overcome her female nature; she becomes as strong as a man, an athlete. When the identification with Christ took place, the Christian woman has passed all the constraints of her earthly dimension and physicality in order to live in the spirit. Now she is a spiritual being who possesses a physical body that enables her to live in God’s physical creation; her eyes and heart are opened to a new world and an eternal hope, and like a newborn baby, she begins the process of learning to live this spiritual life that is so foreign compared to the physical one she was accustomed to. Her spirit is drawn to the eternal joys of heaven while her body is shackled to the momentary thrills of this world, as Paul also states in Rom 7:14-8:2. Christian women’s pilgrimage thus mirrors an interior journey, the imitation of Christ and a commitment to the Christian conviction that an individual is only temporarily on this earth. For these women, pilgrimage becomes a sort of spiritual gift, where the goal is represented by a peregrinari a corpore: it is necessary to leave the body, suspended between heaven and earth, and to reach the angelic dimension, the final step. Christinnen und Christen sind per definitionem und aus Berufung Pilger/innen. Wenn ihre wirkliche Heimat der Himmel ist, ist das irdische Leben für sie nichts anderes als eine Pilgerschaft oder ein Exil, da das wahre Leben das ewige Leben ist. Das Heilige Land wird dabei nicht als physikalischer oder geographischer Ort gesehen, sondern als ein spiritueller, so dass man vom irdischen zum himmlischen Jerusalem hinüber gehen kann. Man muss die heiligen Stätten gar nicht besuchen, solange das menschliche Leben auf den Lehren des Evangeliums beruht. Vor allem im Kontext von Pilgerreisen ins Heilige Land, bei denen Frauen die Hauptrolle spielen, können wir die Bedeutung des Dazwischen-Seins für das christliche Leben erkennen, wenn diese Frauen als mulier virilis dargestellt werden, wenn sie die physischen und moralischen Schwächen ihrer weiblichen Situation hinter sich lassen und bereit sind, spirituell zu Männern zu werden. Die imitatio Christi führt eine Frau dazu, ihre weibliche Natur zu überwinden und so stark wie ein Mann, ein Athlet zu werden. In der Identifikation mit Christus überwindet die Christin alle Einschränkungen ihrer irdischen Dimension und Körperlichkeit, um im Geist zu leben. Jetzt ist sie ein geistiges Wesen, das einen physischen Körper besitzt, der es ihr ermöglicht, in Gottes irdischer Schöpfung zu leben; ihre Augen und ihr Herz sind einer neuen Welt und ewigen Hoffnung geöffnet und wie ein neugeborenes Baby beginnt sie den Prozess, dieses geistige Leben, das im Vergleich mit dem physischen, an das sie gewöhnt ist, so fremd ist, leben zu lernen. Ihr Geist ist zu den ewigen Freuden des Himmels hingezogen, wie Paulus im Röm 7,14-8,2 feststellt. Die Pilgerreisen christlicher Frauen spiegeln also eine innere Reise, die imitatio Christi und die Verpflichtung auf die christliche Überzeugung, dass ein Individuum nur zeitweilig auf dieser Erde lebt. Für diese Frauen werden ihre Pilgerreisen zu einer Art spiritueller Gabe, bei der das Ziel eine peregrinari a corpore ist: Es ist notwendig, den Körper zu verlassen, zwischen Himmel und Erde ausgestreckt zu leben und die englische Dimension, die letzte Stufe, zu erreichen. El artículo plantea la cuestión del peregrinaje como un estar entre... un viaje entre la tierra y el cielo. Los cristianos son peregrinos por definición y por vocación. Si su verdadera patria es el cielo, la vida terrena no es para ellos nada más que una peregrinación o un exilio, su verdadera vida es la vida eterna. La Tierra Santa es vista no como un lugar físico o geográfico, sino como un lugar espiritual, por lo que es posible pasar de la Jerusalén terrenal a la celestial; no hay necesidad de ir a los Santos Lugares, siempre que la vida humana esté basada en las enseñanzas del Evangelio. Sobretodo en el contexto de las peregrinaciones a la Tierra Santa con las mujeres como protagonistas, podemos destacar la importancia de la vida cristiana como estar en un espacio intermedio, cuando estas mujeres se presentan como Mulier virilis, en el hecho de abandonar la debilidad moral y física de su condición femenina, y están preparadas para convertirse espiritualmente en hombres. La Imitación de Cristo lleva a la mujer a superar su naturaleza femenina, ella llega a ser tan fuerte como un hombre, un atleta. Cuando la identificación con Cristo se realiza, la mujer cristiana ha pasado todos los límites de la dimensión terrenal y física con el fin de vivir en el espíritu. Ahora ella es un ser espiritual que posee un cuerpo que le permite vivir en la creación física de Dios, sus ojos y su corazón se abren a un mundo nuevo y una esperanza eterna, y al igual que un bebé recién nacido, que comienza el proceso de aprender a vivir esta vida espiritual que es tan extraño en comparación con el físico al que estaba acostumbrada. Su espíritu se ciñe a las alegrías eternas del cielo, mientras que su cuerpo está encadenado a la emoción momentánea de este mundo, como dice Pablo en Romanos 7:14-8:02. La peregrinación de las mujeres cristianas es reflejo de un viaje interior, de la imitación de Cristo y de un compromiso con la convicción cristiana de que un individuo esta sólo temporalmente en esta tierra. Para estas mujeres, la peregrinación se convierte en una especie de don espiritual, donde el objetivo está representado por un peregrinari a corpore: es necesario dejar el cuerpo, suspendido entre el cielo y la tierra, y para llegar a la dimensión angélica, el escalón final. |
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ISBN: | 9042930527 |
Contains: | In: In-between spaces
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Persistent identifiers: | DOI: 10.2143/ESWTR.21.0.3017274 |