5v >Incipit [prologus ?; von jüngerer Hand überschrieben flores]< (nachgetragen: in librvm florvm)

Originalhs. eines Bf. Buggo von Worms (1115/16-1149) gewidmeten Florilegs aus Kirchenväterschriften, über den Kompilator "ist vermutet worden, daß er ein Zisterzienserabt war, dem die Lorscher Bibliothek zugänglich wurde; vielleicht ist es aber doch möglich, daß ein Mönch des Klosters selbst in...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Subtitles:Florilegium patristicum Buggoni episcopo dedicatum
Contributors: Gregorius Iliberitanus 330-392 (Other) ; Origenes 185-254 (Other) ; Beda Heiliger 672-735 (Other) ; Isidor Sevilla, Erzbischof, Heiliger 560-636 (Other) ; Gregor I. Papst 542-604 (Other) ; Eusebius Gallicanus 5. Jh. (Other) ; Augustinus, Aurelius Heiliger 354-430 (Other) ; Radbert Corbie, Abt, Heiliger 785-865 (Other) ; Hieronymus, Sophronius Eusebius 345-420 (Other)
Format: Electronic Article Manuscript
Language:Latin
Check availability: HBZ Gateway
Interlibrary Loan:Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany)
Published: [Lorsch (?)] 1101
[Worms (?)] 1101
In: Florilegium patristicum - Universiteitsbibliotheek Leiden, BPL 196
Year: 1101, Pages: 5v-201v
Standardized Subjects / Keyword chains:B Florilegium / Patristics / Exegesis / Dogmatics / Sermon
Further subjects:B Handwriting
Online Access: PDF-Katalogisat (Verlag)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:Originalhs. eines Bf. Buggo von Worms (1115/16-1149) gewidmeten Florilegs aus Kirchenväterschriften, über den Kompilator "ist vermutet worden, daß er ein Zisterzienserabt war, dem die Lorscher Bibliothek zugänglich wurde; vielleicht ist es aber doch möglich, daß ein Mönch des Klosters selbst in Betracht kommt" (BISCHOFF 1989); 5v-12v Widmungsepistel, am Ende 5 Hexameter mit Akrostichon "BVGGO"; Text- aufgrund von Blattverlust – 5v ">Incipit [prologus ?; von jüngerer Hand überschrieben flores]< (nachgetragen: in librvm florvm). Domino uenerando, pontificali infula dignissimo B. seruulus uester, omnium seruorum Christi ult[i]mus subpresso nomine. Quicquid Domino, q[ui]cquid patri. Satis manifestum est, domine karissime, sanctę aecclesię numquam laborum tribulationes deesse ... (12v) in eo testimonia semper utilia quibuscumque sunt diuina eloquia dulcia ad legendum (korrigiert aus int[e]legendum) et amabilia ad exponendum. Semper saluete, capientes, mille ualete. Balsama, care, tuis prodeant flagrantia dictis ... Omnibus auditum prestent tua dicta benignum (Anonym. ep. dedic. ad Buggon.). >De id (?) qvod vidit Sara filivm Agar cvm filio svo Ysaac l[udentem ?] (am Ende der Zeile: a[m]en; es folgt eine weitere, verblichene oder ausradierte Zeile)<. (13r) >Uidens avtem Sarra (korrigiert zu Sara)< filium Agar Ęgiptię qui natus erat Abrahę ludentem cum filio suo Ysaac dixit ad Abraham: Eice ancillam et filivm eius. Non enim erit heres filius ancille cum filio meo Ysaac. Si omnivm patrum gesta prophetarumque uaticinia ... (21r) Sed iam sufficit hęc (21v) hucusque tractasse. Deo patri omnipotenti maximas adque uberes gratias agentes. Per Dominum (Greg. Ilib. tract. 3). >De benedictione (ergänzt: filiorum) Iacob<. >Uocavit autem Iacob filios svos et dixit< illis: Accedite, ut indicem ... (35v) et in uirum perfectum constitutus panem Christi corporis mereatur (korrigiert aus meretur) accipere. >Per Dominum< nostrum Iesum Christum (Greg. Ilib. tract. 6,2-61). >Zabvlon in littore< maris habitabit (korrigiert aus habitauit) et in statione nauivm. Zabulon, (über der Zeile: qvi) int[e]rpr[etatur] habitaculum pulcritudinis ęcclesiam significat ... (46v) >Beniamin lvpvs rapax<. Quod autem prophetat de Paulo apostolo ... (47v) non enim distinctio Iudei et Greci, aut serui aut liberi, quia per omnia >et in omnibvs Christvs est< (exc. Ps.-Beda in Gn). >De immolatione agni<. >Locvtus est< Dominus ad Moysen dicens: loquere filiis Israel, et dices ad eos: mensis hic uobis sit initium mensium, primus in mensibus anni. Omnia quę diuino consilio et iudicio statuta sunt ... (55r) qvam in Christo et custodire uoluit et iussit; ipsi honor et gloria in secula seculo>rvm, amen< (Greg. Ilib. tract. 9). >De Samson<. >Omnia quę divini homines< uel presagis mentibus cecinerunt ... (59r) hoc in ore nostro et in corde semper habemus, ut animam cęlestibus saginemus. Deo itaque patri omnipotenti maximas adque uberes gratias semper et ubique agentes. Per Dominum >nostrvm Iesvm Christvm qvi vivit et regnat cvm patre et spiritv sancto, amen< (Greg. Ilib. tract. 13). (59v) >De Gedeone (korrigiert aus Geone)<. >Et dixit Dominus ad Gedeon<: cum trecentis uiris quos aquam lambere uidisti saluos faciam uos, et tradam in manibus tuis castra Madian (korrigiert aus manibus). Non sum quidem ignarus, dilectissimi fratres, posse temeritatis culpam me incurrere ... (63v) tripartita principia consti[tueret] // (64r) // [refri]gerunt ydrias quas habebant ... (66v) contumaces terrę et dormientes excitare possimus. Deo itaque patri omnipotenti maximas adque uberes gratias agentes finiatur. >Per Dominvm nostrvm Iesvm Christvm, amen< (Greg. Ilib. tract. 14). >Incipivnt pavca nominvm vel sententiarvm veteris ac novi testamenti secvndvm spiritalem intellegentiam (korrigiert aus intelligentiam) edita a sancto Ysidoro ad Orosivm<. (67r) >Domino ac reuerentissimo fratri Orosio Ysido<rus. Quędam notissima nomina ueteris testamenti et ęuuangeliorum quę sub allegoria imaginarię obteguntur ... (67v) qui hęc non meo conseruaui (korrigiert aus conseruare) arbitrio, sed tuo conmisi (korrigiert aus conseimisi) corrigenda iudicio. >Adam q<ui terra uel terrenus interpretatur figura Christi gestauit ... >Abel< pastor ouium qui luctus // (68r) // gentium qui uersatur in ęcclesiis Israelitarum ... (98r) Machabei septem qui sub Antiocho acerbissima passi tormenta gloriosissime coronati sunt signant, quia ab inimicis Christi ecclesia (korrigiert aus aecclesia) multam martyrum stragem pertulit qui et glorię cęlestis coronam acceperunt. >Incipit de novo testamento<. >Qvattuor ev<uangelia Dominum Iesum Christum sub quattuor animalium (98v) uultibus figuraliter exprimunt ... (121v) >Septem< discipuli cum quibus Dominus post resurrectionem conuiuasse scribitur septimam indicant resurrectionem, scilicet figuram requiei in qua omnes sancti per Christum eternę (korrigiert aus aeternę) beatitudinis refectione saturabuntur (Isid. alleg., mit zahlreichen Zusätzen, Auslassungen und Umstellungen) . >De eo qvod immoletur dęmonibus qui poetarum dicta delectabilius quam sacram scripturam legunt uel audiunt<. >Adeo prohibetur< christianus figmenta legere poetarum qui per oblectamenta (122r) inanium fabularum mentem excitant ... (124r) grammaticorum autem doctrina potest etiam proficere ad uitam, dum fuerit ad meliores usus adsumpta (korrigiert zu assumpta) (Isid. sent. III,13). (124v) >Quod ex assid[uitate le]g[en]di s[cripturas] s[ancta]s ervdiatvr hvmanvs<. >Nemo potest (getilgt: sensv ?)< sensum scripturę sanctę cognoscere, nisi legendi familiaritate ... (126r) ut pro maximo exercicio laboris maximum premium habeant retributionis (Isid. sent. III,9). (126v) >Quod inanis sit labor doctoris, si non assit gratia diuinę aspirationis<. >Doctrina sine< adiuuante gratia, quamuis infundatur auribus, ad cor non descendit ... (127r) Quidam vero in utrisque pollent, quia et sciendi copiam et dicendi efficatiam habent (Isid. sent. III,10). >Quod diuine legis penetrabilia humilibus pateant, superbis claudantvr<. >Plerique scientia< accepta scripturarum non ad Dei gloriam, sed ad suam laudem utuntur ... (127v) reprobis autem ac superbis quodammodo tenebrescit; et unde illi illuminantur (korrigiert aus inluminantur), inde isti cęcantur (Isid. sent. III,11). >Quod multi uerba legis carnaliter intellegentes (korrigiert zu intelligentes) in heresim deuoluti sint, proh dolor!< (128r) >Neqvaqvam (durch Unterstreichung getilgt: legem)< legem intellegit (korrigiert zu intelligit) qui carnaliter uerba legis percurrit ... (129v) sicque in bonis instruamur, ut a malis illesi permaneamus (Isid. sent. III,12). >Incipit expositio in Ezechielim prophetam. Et uidi uisiones Dei<. >Notandvm<, quod dicit propheta se uisiones Dei uidisse ... (161v) aliud est enim pietatis studio necessaria proximo dare adque aliud ea quę possidentur sine mercedis intentione dispergere (vgl. Greg. M. in Ez I,2-7). >Vltima omelia Gregorii pape svper Ezechielem (korrigiert zu Iezechielem ?)<. (162r) >Sacri eloqvii mys<ticos sensus, ut propheta per aspirationem sancti spiritus prudenter intellegens (korrigiert zu intelligens), dicit ... (187v) quia per dolores et uulnera ad hereditatem perducit perpetuam. Sit itaque gloria omnipotenti Domino nostro Iesv Christo qui uiuit et regnat cum patre in v[nitate] spiritus sancti per omnia secula seculorum, >amen< (Greg. M. in Ez II,10). >In dedicatione ęcclesię<. >Recte festa ęcclesię colvnt, qui se ęcclesię< filios esse cognoscunt ... (191v) habebit de perceptione fructum, non habebit de satietate (korrigiert zu sacietate ?) fastidivm. Ad que uos perducat, qui uiuit et regnat in secula seculorum, >amen< (Euseb. Gallic. hom. 47). (192r) >Augustinus (Rest der Zeile von jüngerer Hand überschrieben: de sacra cœna)<. >Utrvm svb figvra an svb veri<tate hoc mysticum calicis sacramentum fiat ... (194v) uerum etiam caro per hoc ad immortalitatem et incorruptionem >reparatvr< (Ps.-Augustinus, Sermo de sacramentis altaris = Excerpta ex Paschasii Radberti libro de corpore et sanguine Domini). >Item Augustinus<. (195r) >Videte, fratres, qvid vos< iubeat (ergänzt: Deus) adorare. Alio loco scriptura dicit: cęlum mihi sedes est ... (197r) etsi necesse est illud uisibiliter celebrari, opportet tamen inuisibiliter intellegi (korrigiert zu intelligi) (Aug. in Ps 98,9). (Überschrift nicht lesbar). >Ne timea<mus, fratres mei, manducare panem istum, ne forte finiamus illum, et postea non habemus ... (197v) quando uenit in uirginem; impleuit illam, nec recessit ab illo (exc. Aug. serm. 132A = Aug. serm. ed. MAI 129). (Überschrift nicht lesbar). >Amen, amen dico vobis<. Nisi manducaueritis carnem filii hominis et biberitis eius sanguinem, non habebitis uitam in uobis. Quomodo quidem detur, et quisnam modus sit manducandi, ignoratis ... (198v) ut in Domini corpore tamquam menbra maneamus, ut in eius spiritu uegetemur (exc. Aug. in Io 26-27). >Evsebivs e[x ?] (Rest der Zeile nicht lesbar)<. >Qvia corpvs assvmptvm ablaturus erat ex oculis (199r) et sideribus il...
Contains:In: Florilegium patristicum - Universiteitsbibliotheek Leiden, BPL 196